Mars

Atomska centrala na Marsu

Ruski naučnici su razradili projekat atomske centrale za Mars, čiji bi zadatak bio napajanje električnom energijom baze, koja bi se u budućnosti izgradila na „crvenoj planeti”.

„U našem projektu postoji opis šeme stanice, mesto gde je postavljena na Marsu, njeni osnovni delovi kao i karakteristike režima rada”, izjavio je zamenik glavnog konstruktora projekta Pavel Andrejev.

Specijalisti su takođe izradili osnovne tehničke parametre stanice i definisali njene mogućnosti proizvodnje električne energije. Prema rečima Andrejeva, trenutno se razmatra pitanje radijacione bezbednosti personala baze na Marsu prilikom eksploatacije stanice, kao i sastav i osobenosti zaštite atomske centrale od radijacije. Andrejev je izjavio da specijalisti proučavaju i probleme bezbednosti ljudi za vreme rada stanice. Ruski stručnjak naglašava da treba rešiti i problem dostave sastavnih delova centrale na Mars i njihove montaže. Rusija, inače, predlaže i svoju koncepciju pilotske ekspedicije na Mars, prema kojoj se u periodu od 2015. do 2030. planiraju letovi dva broda prema Marsu. Najpre će biti poslat teretni brod, koji će dostaviti na Crvenu planetu delove stanice. Drugim bi, pak, brodom doletela posada od šest kosmonauta, koji bi sklopili stanicu i odmah započeli sa naučno-istraživačkim radovima. Kosmonauti bi na planeti ostajali po dva-tri meseca, posle čega bi ih zamenjivala nova posada.

(avgust 2003.)