Vesti

Toronto, 9.1.2003.
__________________________________________
Hablov teleskop:
SOČIVA ZA ZUMIRANJE GLEDAJU U PROŠLOST

Hablova nova unapređena kamera usresredila se na masivni galaktički skup ABELL 1689. Gravitacija ovog skupa, koji se sastoji od trilion zvezda, ponaša se kao ogromna lupa u svemiru, privlačeći i uveličavajući svetlo sa galaksija koje su daleko iza njega (ovo pojavu inače astronomi nazivaju "gravitaciono sočivo").

Na sastanku naučnika Američkog astronomskog društva (AAS) zaključeno je da je ABELL 1689 udaljen 2,2 milijarde svetlosnih godina i ponaša se u svemiru kao "zum sočivo" koje je široko 2 miliona svetlosnih godina (jedna svetlosna godina je 9 460 530 000 000 kilometara!).

Na prvi pogled, gledajući u odnosu na tamnu podlogu, nove slike, kao i predhodno dobijene slike Hablom, izgledaju kao stotine svetlećih objekata, slično dragom kamenju i predstavljaju udaljene galaksije.

Nakon temeljnijeg proučavanja, utvrđeno je da postoje nejasni, slabi crveni i plavi lukovi koji predstavljaju svetlost sa jos udaljenijih galaksija zamrljane savijanjem svetlosti pod uticajem gravitacije i njenim uvecavanjem.

Neke od ovih galaksija su već viđene, ali su nove slike duplo jasnije i otkrivaju deset puta više lukova nego što bi se videlo teleskopom sa Zemlje.

(Prema Reuters-u)

ERUPCIJA

Nedavno je Ro CAS, veoma redak tip zvezde nazvan hipergigant, doživela veliku erupciju. Količina materijala koja je emitovana nakon erupcije je dovoljna da se napravi 10.000 novih planeta sličnih Zemlji. Ovaj događaj svakako je probudio veliko interesovanje kod astronoma entuzijasta, pogotovo što se mogu očekivati u svako doba nove erupcije na Ro CAS.

(Prema Reuters-u)