Osmatranja

žurke

JSP 1.3.2003.
(Japetić star party)

1.3.2003.
Ee.. dakleee, šta da kažem.. opet mi je zaštekao diktafon, tak da nemam zabilježene sve one razne NGCove koje smo gledali, pa ću morati po sjećanju.. Euh..u svakom slučaju, JSP je bio super iako nismo uspjeli doći do vrha Japetića zbog snijega. Teleskope smo zmontirali kod kamenoloma: 13" Star Destroyer i 9.25" Celestron SCT. Kasnije nam se pridružio Lovro sa svojim 5" maksutovim, a u upotrebi je stalno bio moj 15x70 Oberwerk.

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

Čim smo montirali Destroyera, odmah smo naciljali M42. Jednostavno predobro izgleda, bolje nego na fotografijama! Pokušali smo skužiti nekakvu boju i na kraju zaključili da se vidi, ali je to neka loša blijedozelena nijansa.. a budući da je M42 tako ogromno u Destroyeru, onda to sve izgleda vrlo monokromatski. Nakon toga smo uglavnom gledali galaksije, što u Destroyeru, što u C9.25. Gledali smo Messiere u Velikom medi, sjećam se da je M 106 bio super i da se pomalo nazirala struktura. Naravno, posjetili smo M 81 i M 82, a također i obližnje NGCove: NGC 3077 (m 9.9) i NGC 2976 (m 10.2) koje sad ne mogu opisati iz već navedenih razloga. E, da, gledali smo M 108 koja ima maalu zvjezdicu u sredini.. na našu žalost, nije supernova ;)

Kad je Vjeko nakratko napustio svoj scope, ja sam s njegovim Celestronom prošvrljao po galaksijama u Berenikinoj kosi. Vjerujem da se sve te mrljice mogu bolje vidjeti jer se kužilo da je nekakva izmaglica oko nas. Eh da smo mogli doć do vrha.. sljedeći put budem ja vozio prvi ;) Enivej, prvo sam morao naciljati NGC 4565. Baš je dobro izgledala, dosta oštro.. iako se pruga u sredini naravno ne kuži tako kontrastno ko na fotkama, nije teško uočiti da tamo nečeg ima. U blizini je NGC 4494 (m 9.8) galaksija koja je u SkyAtlasu okruglastog oblika, ali se definitivno sjećam da je bila ovalna.

Kasnije sam je naciljao u Destroyeru (zabunom umjestu NGC 4565) i baš je bila super. Evo i Companion kaze da je "round"..mmh..aj dobro..morati ćemo pogledati ponovo :)

Jos sam naciljao NGC 4448 (m 11.1) koja se vidjela bez problema.. mislim da sam ju jednom već uspio uočiti sa svojim Konusom. Ondaa.. NGC 4251 (m 10.7), a nakon toga dvije galaksije koje su odmah jedna do druge: NGC 4283 (m 12.1) i NGC 4278 (m 10.2). Sad gledam Cartes du Ciel i SkyAtlas, ima puno toga što smo propustili.. recimo, NGC 4656 koju sam vidio još prije, ali preko nje je jedna manja galaksija, NGC 4657 (m 10.7).

Mirko je bio naciljao neku galaksiju mag. 12 u Destroyeru, samo naravo da sam zaboravio NGC broj.. mala okrugla, vidjela se bez problema. A onda je krenula njegova mukotrpna potraga za vjerovatno najudaljenijim deep sky objektom koji se može vidjeti: kvazarom 3C 273! Kako mu je bilo traziti neka napiše sam :) ali uspio ga je upecati! Stvarno se jedva vidi..Cartes du Ciel kaže da je kvazar mag. 12, no mislim da je Mirko rekao kako mijenja sjaj.. definitivno nije bilo tako sjajno jer bi ga bez problema vidjeli! Pa one zvijezde pokraj kojih je kvazar su izmedju 12.5 i 13! Nije ga bilo lako vidjeti.. u najboljem slučaju sam ga držao na oku tek 3 sekunde.. malo bi se pojavio, pa nestao.. ali uglavnom, totalni gušt gledati milijardu godina u prošlost :)

Iako smo tada već bili promrzli, nisam mogao odoljeti da ne preuzmem Destroyera i naciljam još poneki deep sky. M51 smo već bili gledali na početku, ali je tada bio niže na nebu. I stvarno, čim sam ga naciljao, izgledao je potpuno drugačije.. zasluga tome je sigurno naše trganje da ugledamo kvazar, pa je ovo stvarno blještalo :) Ali kako se struktura dobro vidjela, eeej!! Čak i ona mala galaksija je bez problema pokazala svoj tamniji halo oko jezgre.. zakon!! Lovro nam je posudio svoj Meade 12. nešto. mm superwide okular - savršeno za deep sky, povećanje nekih 120x. I još onak fino "bztt-bzzt" sa motofokusom..mmm :))

Ekipa se htjela početi spremati, ali nisam im dao :) Morao sam naciljati NGC 4565! Totalno genijalno.. užasno dugačka, sjajna jezgra, prugica u sredini.. a može se bez problema gledati direktno u galaksiju, pa onda sa averted visionom još više "naraste". Tesko mi se bilo odvojiti od Destroyera, tako da sam nabrzinu naciljao Sombrero galaksiju iliti M 104 - i dotična je izgledala odlično. Tek se sa takvim teleskopom zapravo vidi oblik kako treba i tamna pruga od prašine u disku. I za kraj (al to je stvarno bio kraj :) ) smo pozdravili starog znanca - M 13! Bio je divan! Sve pršti od zvijezda, centar razlučen bez problema.. još kad smo ubacili moj 9mm ortho (cca 165x), auh, što je to bilo dobro.. bolje da više ne pričam;)

Zaboravio sam reći da sam vidio dosta Messiera u Virgo clusteru koje je Lovro naciljao svojim teleskopom. Vrlo su simpatično izgledali. Ja sam često dalekozorom onak napamet ciljao Messiere.. super su izgledali na tamnom nebu! To je zapravo bilo prvi puta da sam ga upotrijebio kak spada.. recimo, otvoreni skupovi u Kočijašu su svi bili razlučeni. Odlična stvar, usuđujem se reći da mi ih je bio veći gušt gledati tako nego teleskopom. Galaksije su također bile odlične.. M 81 i 82 (nisam uspio identificirati NGC 3077, ali probati ću još koji put) standardno dobre, a vidjele su se neki Messieri u Djevici..

Sve u svemu, odličan (K)JSP (K za kamenolom :) ) usprkos tome što su poneki ljudi malko smetali sa svjetlima.. al ajde, isplatilo se. E da - bio sam ugledao jednu totalno dobru meteorčinu koja je prozujala preko zenita! Negdje -4, na kratko je ostavila trag.. super.

Ajd sad da se razvedri, pa idemo opet što prije.. sve mi je neugodno kad vidim koliko smo galaksija propustili ;) Ima nekoliko hrpica 12-13 mag. galaksija koje naprosto zovu Destroyera da ih nacilja ;))