Osmatranja

JSP  14.05.2004.

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

NEAT je bio blizu M44 i oboje su fino stali u vidno polje

Ah, napokon! Nakon stotinu tisuća godina, najzad jedan pravi JSP! I to baš za moj rođendan :) Zaprijetio sam bio ujutro nebu da ako ne bude vedro da ću bit ljut ;)

Ovaj JSP je bio dosta posjećen, ali je valjda po prvi puta na nekom redovnom JSPu bilo više "gostiju" nego ADI članova. S nama su bila tri člana AD Skoplje koji su u ZG došli po raznu optiku, a pridružio nam se dvojac iz Vrbovca (Tibor i njegov frend kojem sam zaboravio ime). Naši vrbovčani su imali peripetije sa prvim dolaskom do Japetića (to je valjda tradicija za sve koji prvi puta dolaze ;) ) jer su sa veeelikim autom zapeli u makadamu pokušavajući doći do vrha sa samoborske strane. Očekujemo fotke ;)

Enivej, transparentnost neba je bila loša, no sasvim dovoljna za ono po što smo došli - komet NEAT (C/2001 Q4)! Teleskope smo složili još prije sumraka, a ja sam se pripremao za fotografiranje. Seeing je bio loš, tako da na Jupiteru nije bilo baš nekih bajnih detalja. Komet je najbolje izgledao, naravno, u dalekozoru. Odlično se vidjela struktura, velika koma, sitna sjajna jezgra i rep koji se činio kao da je dvostruki. ja sam definitivno uočio da je po sredini neznatno sjajniji, kao da ima jedan tanki filament. Sjetio sam se Mirkove opaske da je na fotkama lijepi zeleni i gle - stvarno je zeleni! Fino se vidi lagana tirkizna bojica već dalekozorom, a još lakše teleskopom. Kroz teleskop se bolje kuži struktura glave kometa (jezgra + koma). Čekajući astronomski sumrak pogledali smo M13 i usporedili ga u mom Intesu i 8" newtu od Tibora. Dečki su bili oduševljeni pogledima kroz teleskope... nadam se da će doći još koji put, pa da nauče sve naše "trikove" ;)

Oko 22:40 sam počeo fotkati komet, piggyback na mom teleskopu sa 180mm objektivom na kodaku E200. NEAT je bio blizu M44 i oboje su fino stali u vidno polje  Maloprije sam se vratio iz Labarta (išao sam vidit kao je ispalo - sken će biti u ponedjeljak) - ovaj puta su fotke ispale odlično! (pogledajte fotografiju komete)

Sad se baš fino kuži zelena bojica ;) i vrlo lijepo izgleda pokraj M44. Na nekim fotkama su zvijezde izdužene, ali to je zato što sam radio praćenje na komet - već na ekspoziciji od 10 minuta sam u okularu vidio kako se komet odšetao od jedne zvijezde do druge! Također se lagano kuži i struktura repa... jedva čekam skenove!

Ubrzo nakon početka (mog) fotkanja je veći dio ekipe otišao u dom na peevo.

Ništa čudno jer je vani jako puhalo i bilo je užasno hladno..čak sam se i ja smrzo jer sam došao nepripremljen. Radan je ostao samnom, a kad sam završio, i mi smo otišli u dom. Ipak, već je bilo kasno, pa smo se morali vratiti na parkiralište tako da ne mučimo tetu Ružu koja je bila živčana zbog glupavih maturanata koji su popodne skoro porazbijali stolove.

Ekipa se pomalo pakirala za put kući, ali stigao sam im još pokazati M81 i M82, M57, iii... hm..aaa da, M51 :) Nebo je još uvijek builo loše i previše svijetlo, ali su se ovi objekti sasvim solidno vidjeli. Ja sam ostao zadnji da ispucam još koju fotku i pogledam poneki objekt. Od intenzivnijeg promatranja i fotografiranja sam odustao čim sam bacio pogled na M106 - inače velika i sjajna galaksija je pokazivala samo jezgru i tek naznake ostatka galaksije. Ispucao sam još dvije fotke, tek da vidim kako to izgleda na 180mm. Jednu sam naciljao u područje M81 i M82 - galaksije se vide super, čak i dva manja NGC-a u blizini, usprkos lošem nebu i samo 12 minuta ekspozicije. Naravno, nisam mogao izdržati da ne uslikam North Americu :) iako je bila drito iznad Zagreba, a Mliječni Put se jedva vidio.

Biti će odlična sa nekog tamnog mjesta - ispunjava pola vidnog polja i lijepo se vidi struktura. Nažalost, nisam dobro pazio praćenje pa su zvijezde dvostruke. Svejedno, to je tako i onako bio samo eksperiment.

(maj 2004.)