amaterska astronomija
PROGRAM RADA ASTRONOMSKIH SEKCIJA

Aleksandar Tomić
aleksandartomic@hotmail.com

Manje grupe zainteresovanih ljudi za astroČmiju, bez obzira na starosnu i obrazovnu strukturu, mogu se uspešno baviti astronomijom. Mogu biti i veoma uspešni. Reč “uspešno” podrazumeva dva aspekta:

(a) da aktivisti budu zadovoljni onim što rade,

(b) da posmatrački rezultati imaju stručnu vrednost.

Individualni rad teorijski i praktično pripremljenih članova grupe može dati posmatračke podatke značajne za astronomiju, s obzirom na neponovljivost većine fenomena koje astronomi posmatraju. Npr. svako pomračenje Sunca je drugačije, jer se s vremenmom menjaju mase Zemlje, Sunca i Meseca, rastojanja i brzine kretanja. Pored toga potrebno je mnogo posmatračkih stanica da bi se proverilo da li je jedno pomračenje dobro predvidjeno proračunima.

Da bi se to ostvarilo, program pripreme po kojem funkcioniše GRUPA kao celina, mora imati odredjene odlike:

(1) mora sadržavati komponente:

- teorijskih znanja i objašnjenja,

- praktičnih aktivnosti.

(2) mora biti konceptiran segmentno, tj. sastojati se od niza uzastopnih jedinica, koje će se smatrati celinama. Naime, ne treba ni u kom slučaju postavljati maksimalističke zahteve od početka, ali treba omogućiti zainteresovanima da daleko stignu. U “ad hoc” formiranim interesnim grupama koje rade amaterski (tj. ne-profitabilno), zbog obrazovnih i starosnih razlika interesi pojedinaca nisu identični u celini, već samo u delovima aktivnosti.

Na osnovu sopstvenih iskustava (amaterskih u djačkim danima, i profesionalnih: kao astronom teoretičar, kao astronom praktičar – posmatrač, kao predavač, i kao organizator amaterskih aktivnosti) smatram da svaka grupa mora da ima :

- program rada,

- čoveka/ljude koji brinu o realizaciji,

- stalnu adresu sastajanja,

- posmatračku opremu, bar minimalnu (dvogled, fortoaparat, karte neba, efemeride…),

- stručnu literaturu (knjige, karte, časopise, a u naše vreme i kompjuter – internet).

U svakoj grupi, jedan od članova u svakoj od većih akcija mora biti zadužen za snimanje aktivnosti grupe u najširem smislu reči (fotografisanje, filmovanje, video i fono zapis). Posle izvesnog vremena, ovo će predstavljati arhivski materijal o radu grupe, ali i drage uspomene svakog učesnika!

Prva godina

Svi članovi grupe morali bi U PRVOJ GODINI aktivnosti proći osnovnu pipremu, koja bi se sastojala iz tri segmenta:

(1) ASTROGNOZIJA – upoznavanje sa sazveždjima, izgledom neba, dnevnim i godišnjim promenama izgleda neba, orijentacijom na nebu, upotrebom astronomske karte i efemerida,

(2) SUNČEV SISTEM, najsjajniji objekti na nebu, sastav i struktura Sunčevog sistema, kretanja planeta i satelita, merenje vremena, komete, meteori i meteoriti, zodijačna svetlost, polarna svetlost,

(3) ASTRONOMSKI INSTRUMENTI, teleskopi, dvogledi, fotoaparati, gnomon, časovnici, sunčani časovnici, spektroskop/ spektrometar i dr.

Obim, broj lekcija, način obrade – nisu kritični, ali mora postojati način provere znanja, koji neće biti strog kao u školskom sistemu, ali koji obuhvata većinu znanja. Prva godina (pažnja – sva četiri godišnja doba čine jednu celinu koja se periodično ponavlja!) služi za vizuelno upoznavanje sa SVIM što se može videti na nebu, i sa mogućnostima sopstvene opreme. To je obično godina ushićenja i uživanja. Ako posluži vreme, a oprema nije loša, to ostaje u najlepšem sećanju.

Druga godina

Sledeće godine rastu ambicije. Nešto STRUČNO uraditi - to je poriv koji se javlja kod velike većine članova grupe. Demonstrirarti rad grupe široj javnosti - takodje.

To je prvi pravi kritični trenutak za opstanak grupe. Da bi se uspešno prebrodio, mora se organozovati drugi stepen edukacije članova. Ovaj stepen može biti veoma fleksibilan, zavisno od želja članova. Ali, iskustvo pokazuje da je najracionalnije da se detaljno predju sledeće oblasti:

(4) POMRAČENJA i srodne pojave- pomračenja Sunca i tranziti (prolazi) planeta kao prva celina, pomračenja Meseca i okultacije, kao druga celina. Ovi fenomeni se mogu posmatrati svake godine (bar jedan), oni su veoma atraktivni i vidljivi golim okom ili sa najmanjim instrumentima. Jednom rečju, oni su neobilazna aktivnost grupe, i kad se grupa afirmiše, javnost od nje očekuje da se pre svega tada “pokaže”. Iz tih razloga ovde je potrebna dobra priprema.

(5) ZVEZDE – ZVEZDANI SISTEMI, pre svega “lakša” teorijska priprema, upoznavanje sa dostignućima astronomije, “duhovna hrana” za dalju aktivnost i nastup. Ovde je potrebno dobro razumeti sistem zvezdanih veličina kao mernih jedinica i mehanizam zračenja zvezda – jer on daje na prvi pogled niz informacija o zvezdi (boja = temperatura, sjaj= kombinacija veličine i daljine itd.), dvojne i promenljive zvezde – kao polje eventulano dalje stručne aktivnosti, itd.

(6) ATMOSFERSKE POJAVE potrebno je upoznati bar u minimalnoj meri, jer postoji čitav niz optičkih fenomena u atmosferi, koji se brkaju sa NLO ili privlače pažnju svojom lepotom, pa je neophodno da se o njima steknu neka znanja. Drugi aspekt jeste ASTROKLIMAT – tj. uticaj atmosfere na posmatranje, što je od velikog značaja, ukoliko zaista želite postići vredne posmatračke rezultate.(Misli se pre svega na refrakciju i apsorpciju svetlosti u atmosferi, rasejanje, širenje lika, deformacije lika itd.)

(7) ASTROFOTOGRAFIJA je najstariji objektivni metod posmatranja u astronomiji, uz to veoma jednostavan za primenu, pouzdan, jeftin, visokih mogućnosti, a naslanja se na znanja o običnoj fotografiji koja većina ljudi u naše vreme već poseduje. Eto prilike da postane ekspert za fotografiju. U širem smislu, ovo je teorijska osnova za razumevanje rada RGB sistema u svim kompjuterskim programima obrade fotografija, koji bukvalno oponašaju standardne postupke fotografske obrade na višem nivou.

(8) ASTRONOMIJA NA INTERNETU nije samo za one koji žele da su “in”. To je potreba svakog ko se ozbiljnije bavi astronomijom. Potrebno je upoznati se sa mogućnostima interneta, adresama gde se i šta se nudi, u konačnoj varijanti i sam se iskazati preko sopstvenog sajta. Naročito korisni su edukativni sajtovi (NASA npr. ima svoj, neke specijalizovane službe medjunarodne astronomske unije imaju sajtove za amatere, mnoga astronomska društva i uspešni pojedinci.) Putem interneta se mogu besplatno i brzo dobiti dobri programi, tačni podaci o pojavama, snimci pojava istog ili već sledećeg dana, stupiti u kontakt sa ljudima koji se bave istim hobijem širom sveta itd. To je ujedno NAJ-JEVTINIJI I NAJBR@I NAČIN KOMUNICIRANJA sa ljudima bukvalno širom sveta.

Treća godina

Treći ciklus je neka vrsta specijalizacije. Pored dodatne sub-specijalizacije u astrofotografiji ili njenoj zameni – CCD snimanjima, ili snimanjima video-kamerom, posmatranju i obradi pomračenja, tranzita planeta i okultacija, astroklimatu, izradi ili adaptaciji teleskopa , kamera i filtara – nove obavezne oblasti su :

(9) PROMENLJIVE ZVEZDE i DVOJNE ZVEDE, oblasti astronomije u kojima su amateri veoma uspešni,

(10) METEORI (i meteoriti), to su tradicionalno uspešne amaterske oblasti, ali oblasti koje zahtevaju JAK I HOMOGEN TIM POSMATRAČA. Dakle, sa tim se ne počinje amaterski rad, to je kruna amaterskog vizuelnog posmatračkog rada. Osim toga, meteori se mogu “posmatrati” amaterskim radio-teleskopima. U saradnji sa radioamaterima, to su sjajne do sada slabo iskorištene mogućnosti. Tako se možda najbrže možete afirmisati u astronomiji.

Dakle, MOGUĆNOSTI POSTOJE, I UOPŠTE NISU MALE. Na Vama je da izaberete i pokušate. U društvu je lakše i lepše.

NAPOMENE:

(A) Ja svima preporučujem da se obavezno oprobaju u astrofotografiji.

Razlozi su više nego jaki:

- Vizuelno fenomen je izuzetan, ali prolazan. Fotografija ostaje za uspomenu i za naknadnu obradu. I da se pokaže prijateljima. (Ja sam “morao” darovati prijateljima preko 300 kopija 5 najuspelijih fotografija potpunog pomračenja Sunca na Paliću!)

- Fotografija pruža ogromne mogućnosti za tačna merenja, i sa manjim instrumentima.

- Fotomaterijal se lako arhivira i može da traje veoma, veoma dugo.

(B) Mislim da sam se odužio mojim prijateljima – amaterima, velikim entuzijastima u astronomiji, na najbolji način, tako što sam objavio pored stotinak članaka namenjenih njima i tri knjige:

(1) Dimitrijević M., Tomić A.: ASTRONOMIJA za IV r. gimnazije, Zavod za udžbenike i nast. Sredstva, Beograd. Pet izdanja od 1995.g. do 2003. g.

(2) Tomić A.: ASTROFOTOGRAFIJA, Univ. astron. Društvo, Sarajevo, 1983.

(3) Tomić A.: ASTRONOMIJA – PRAKTIČNI RADOVI, Zavod za udžbenike i nast. Sredstva, Beograd, 2003.g.

(septembar 2003.)