Instrumenti

događaji
Prva svetlost

Od kako smo doneli teleskop (MEADE LX200 GPS 10") u Skoplje nekako nas je počeo terati maler. Prvo smo imali problema sa postoljem za tronožac kome je bio polomljen jedan deo, pa smo imali problem sa njegovim zavarivanjem jer je u pitanju neka legura koja se teško zavaruje. Potom smo uočili da nam fale tri šrafa za tražioc no i to smo nekako nadopunili.

Radan Mitrović
radan@astronomija.com.mk
www.astronomija.com.mk

Dok smo popravljali tronožac iskoristili smo dve zvučne kutije koje su poslužile kao oslonac i na njima postavili teleskop koliko da probamo kako radi teleskop. Prvo što smo proverili bilo je da li je optika dobra i na naše iznenađenje i sreću to je bilo u najboljem redu. Sve ostalo se da popraviti, ali optika veoma teško.

Uran

Dve večeri smo tako na zvučnim kutijama uživali u pogledu i u optičkoj i elektronskoj moći nove igračke. Teleskop je pokazao šta zna i koliko je "pametan". Sve tražene objekte (a ima ih preko 140 000) stavlja u centar i to pri povećanju od 200 puta. Samo na planete promašuje i to za malo. Mars je bio previše sjajan i nisu se najbolje razdvajali detalji, ali je zato Saturn bio veličanstven. Kasinijev procep i 5-6 satelita su se gledala savim pristojno. Po prvi put u životu video sam Uran u vidu diska, a ne kao neku tačkicu.

Mesec i Mars

Mars

Zatim smo jedne večeri kroz oblake gledali Mars i pokazalo se da je takvo posmatranje Marsa najbolje u nedostatku filtera. Odlično se videla i južna polarna kapa i regioni na Marsu, a pošto je i Mesec bio blizu i na njemu potrošili dosta vremena dok nije zašao u oblake. Nekoliko dana su nas ometali oblaci, pa pun Mesec i najzaad je odlučeno da noć između 19. i 20. septembra bude veče zvaničnog otvaranja teleskopa i njegove prve svetlosti pred celim društvom. Dan je bio prekrasan i rešili smo da idemo dalje od Skoplja tamo gde je nebo najbolje. Otišli smo ka selu Pelince koje se nalazi samo nekoliko kilometara južnije od manastira Prohor Pčinski na srpskoj teritoriji. Kako i dolikuje jednom ovakvom događaju rešili smo da ga obeležimo najbolje što možemo, pa smo za tu priliku poneli i crvenu traku sa mašnicom i šampanjac. Andreja u svojstvu najvećeg investitora za kupovinu ovog teleskopa i kao predsednik Skopskog AD-a presekao crvenu lentu i otvorio šapanjac. Uz puno aplauza, šampanjca (i koka kole naravno) i želja da nam se teleskopi namnože završili smo sa ceremonijalnim delom i počeli sa pripremom teleskopa. Na moju molbu prvo smo ga usmerili ka mom omiljenom mesieru M51. Jasno su se vidala dva jezgra obe galaksije koje su u sudaru. Ja lično najviše sam uživao u planetarnoj prstenastoj maglini M57 koja je čak i na preko 200 puta povećanju izgledala sasvim jasno i veličanstveno. Ređali su se objekat za objektom. Dambel M27, Globular klasteri M13, M15 na kojima se mogla jasno videti granulacija zvezda i sjajno jezgro. Dvojna-dvojna (double-double) zvezda u Liri je bila impresivna sa jasno odeljenim zvezdama. Mogu vam ja sada ređati skoro sve objekte koje smo gledali, ali za tako nešto sa ovako škrtim opisom bi mi trebalo jako puno vašeg vremena za čitanje.

Andrej otvara šampanjac... ... i preseca crvenu traku.

Pokušali smo da slikamo digitalnim foto aparatom (marke SONY) neke od planeta i CEMOS web kamerom koju smo imali od ranije. Neke od tih pokušaja možete da vidite i na slikama. Pošto je LX200 sa alt-azimut montažom bilo kakve duge ekspozicije nisu imale smisla. Ostaje nam još puno posla oko teleskopa da bi se pripremio za astro fotografiju za šta je on i namenjen. Na tome se već radi. Kupili smo već web kameru sa ccd čipom koju planiramo da preadaptiramo za potrebe astroftotografije. Kada završimo sa svim pripremama i uradimo sve delove koji su potrebni da se teleskop doopremi počećemo (nadam se uspešno) da radimo i duge ekspozicije.

Saturn (SONY) (CEMOS)

Bilo kako bilo to je bila noć za pamćenje i uživanje. Brzo i precizno skakanje po nebu je lepo, ali ne i izazovno. Zato smo sa sobom poneli druga dva teleskopa na kojima smo vežabali nalaženje mesijera i drugih objekata po nebu. Neki članovi su imali mogućnost po prvi put sami da nađu neki objekat i bili su začuđeni koliko je to lepo i privlačno. Nadam se da ćemo uspeti kao društvo da napravimo spoj između nove tehnologije i klasičog načina rukovanja teleskopima. Interes za oba načina postoji.

U skorije vreme možete od nas očekivati puno lepih fotografija, ali i dobrih starhoppera.

Do tada pozdrav od svih nas iz Skoplja.

(septembar 2003.)