|
fotografija |
SNIMANJE METEORA |
ili kako smo počeli da se bavimo
fotografijom |
Za nas, astronome - amatere koji bi želeli da se bavimo
astrofotografijom, snimanje meteora je više nego izuzetna prilika da
steknemo prva iskustva u toj oblasti. Uz relativno skromnu opremu i
teorijsko znanje, vremenom možemo postići rezultate koji mogu biti od
koristi i profesionalnoj astronomiji. Pri tome se misli na registrovanje
anomalija određenog meteorskog potoka, pojavu sjajnih bolida i najzad
podatke koji mogu dovesti do otkrivanja mesta pada nekog meteorita.
Zaključak je više nego očigledan: ne treba se baviti pukim snimanjem
meteorskih tragova već i beleženje koordinata i vremena određenih pojava na
noćnom nebu. Time dobijamo korisne podatke koji mogu biti od velike
važnosti.
|
Sl. 1 - Montaža dva fotoaparata za fotografisanje meteora |
Članak je preuzet iz
4. broja ASTRONOMIJE |
Klasični 35 mm refleksni fotoaparat sa mehanič kim okidačem je osnovni
preduslov koji moramo zadovoljiti. Bilo koji žičani okidač sa mogućnošću
zakočenja potpuno odgovara svrsi. Objektiv od 50 mm će obaviti posao , ali ako
smo u mogućnosti da dođemo do širokougaonih objektiva (35 mm, 28 mm,...) biće
itekako dobro došlo, jer u tom slučaju pokrivamo veći deo neba, time i
povećavamo moguć nost pojave meteora u vidnom polju objektiva. Ako je moguć
e treba koristiti objektive sa što većom svetlosnom moći (2,8; 2,0; 1,8...)
odn. kod snimanja koristimo maksimalni otvor objektiva. Kako crno-beli, tako
i filmovi u boji osetljivosti 400 i 800 ASA, u potpunosti će zadovoljiti
zahtev za dobar snimak. Postolje za fotoaparat(e) je prikazano na sl. 1 i
moguće ga je napraviti u svakoj kućnoj radionici. Zašto su fotoaparati pod
određenim uglom (20 do 45 stepeni, u zavisnosti od udaljenosti od
radijanta), vidljivo je na samoj šemi sl. 2. Mogućnost da bude snimljen ceo
trag meteora je veća nego kod vertikalne odn. horizontalne montaže. I na
kraju, dobar stativ je poželjan, ali ne i neophodan. Kako na samom postolju
koje smo napravili možemo menjati nagib fotoaparata (to činimo zbog
pomeranja radijanta prema zenitu), čak i jedan najobičniji stub na nekoj
ogradi i zavrtanj za drvo će opravdati svoje postojanje. Pod uslovom da stub
nije klimav. Za neupućene astronome, amatere početnike: nas, starije (čitaj:
iskusnije, ha) amatere krase sledeće osobine: inventivnost, improvizacija,
na licu mesta i određena doza humora. Na uredniku “Astronomije” je da odluči
o ovoj digresiji u tekstu. Toliko.
|
Sl. 2 - Montaža dva fotoaparata pod uglom |
|
Došao je konačno i sam dan maksimuma jednog meteorskog potoka. Mars je
već zašao, nebo je vedro i nama u predvečerje preostaje da prekontrolišemo
dobro funkcionisanje naše opreme. Filmovi su već umetnuti u fotoaparate,
oznaka ekspozicije na B (ili T) položaju, objektiv postavljamo na najmanji
broj dijafragme odn. maksimalni otvor u fokusu na beskonač no. Ne smemo
zaboraviti žičane okidače (i to se događa), da se ne bi na licu mesta
ispomagali čačkalicama umetnutim u otvor okidača fotoaparata. Od naših
finansijskih mogućnosti zavisi da li ćemo poneti i rezervne filmove, ali se,
prema Marfijevom zakonu, naglo poveća broj meteora pošto smo ”ispucali”
poslednji film. Za one koji će prvi put krenuti na snimanje (pojedine
supruge to zlurado nazivaju dreždanjem), naš savet je: poneti toplu odeću
(vunene čarape su nezaobilazne) i vetrovku, termos vruće kafe ili čaja
(nikako alkohol), par sendvič a, bateriju sa crvenim celofanom učvršćenim
gumicom preko stakla, sat, notes, olovke i zvezdanu kartu. Ko ide kolima,
nije na odmet da ponese ćebe i sklapajuću stolicu sa naslonom.
|
Bolid, Foto: Slavko Stojanov |
Pošto smo odabrali mesto za snimanje - što dalje od urbanih sredina
(električna rasveta) i puteva (farovi automobila) montiramo našu opremu,
proveravamo već pomenute parametre naših fotoaparata, podešavamo oštrinu
objektiva prema nekoj sjajnoj zvezdi i usmeravamo na 30 do 40 stepeni iznad
radijanta našeg meteorskog potoka (zbog perspektive meteori u blizini
radijanta imaju kratke puteve). Ne treba odmah početi sa snimanjem;
prethodno se treba uveriti postoji li uopšte aktivnost. Sa pojavom nekoliko
meteora u dvadesetak minuta možemo aktivirati naše fotoaparate. Za gore
pomenute objektive i film 400 ASA ne treba prekoračiti granicu od 8 min.
ekspozicije, za film 800 ASA od 5 minuta. Razlog je svetlosni fon neba koji
će kod dužih ekspozicija previše zacrniti negativ.
Sa odmicanjem noći i približavanjem radijanta zenitu primetićemo
pojedinačne, povećane aktivnosti meteora i treba zabeležiti početak i kraj
tih “pikova” i što je moguće tačnije odrediti broj meteora u tom vremenskom
periodu. Tako ćemo odrediti tzv. ZHR (Zenital Hourliy Rate, zenitna časovna
frekvencija) odnosno, broj meteora na sat pod idealnim uslovima. Pored toga,
pošto smo utvrdili (prema sazvežđima ili sjajnim zvezdama) deo neba koji
pokrivamo našim objektivom, treba da zabeležimo i vreme meteorskog traga za
koje smo sigurni da ćemo ga imati na negativu kao i redni broj negativa.
Takođe ne smemo da zaboravimo da našim fotoaparatima pratimo radijant i
usmeravamo ih prema datim okolnostima.
I tako, dočekavši zoru umorni i zadovoljni, nestrpljivi da što pre
odnesemo filmove na razvijanje, odlazimo kući sa saznanjem da smo
prisustvovali jednom kosmičkom momentu koji zauvek ostaje zapisan u nama. Ne
sme da nas razoč ara ako na negativu ugledamo svega par meteorskih tragova.
Ako na svakom filmu imamo zabeleženo 3 - 4 meteora, to je već dobar rezultat
uz pretpostavku da smo mogli videti golim okom zvezde +5.5 veličine. Ne
treba da zaboravimo da sa dva naša širokougaona 28mm objektiva pokrivamo
svega 1/6 nebeskog svoda. Iznad svega je bitna upornost i literatura iz ove
oblasti. Ostalo će doći samo po sebi.
Puno sreće.
Slavko Stojanov, bavi se astrofotografijom više od dve
decenije. Radovi mu se objavljuju u mnogim svetskim astronomskim
časopisima. Živi i radi u Švajcarskoj. |
(novembar 2004.)
vrh
|