Osmatranja

osmatranja
Dijelovi astro dnevnika - Vesta

01.04.2003.
Zenica

U web izdanju Sky and Telescope ugledao sam članak Vesta in Virgo što me je potaklo da taj asteroid večeras potražim. Karte odštampane, teleskop iznešen još oko 18:15, tražioc «upucan» na obliznjim krovovima i rubovima zgrada i naravno SMS pozivnica Draganu Miladinoviću da mi se pridruži. Dragan je baš u to vrijeme obnavljao gradivo iz matematike za 7 razred, ali je rekao da bi se mogao pridružiti oko 21:00.

Behaudin Karić
behaudin@yahoo.com

U sami sumrak sam primjetio tanke bijele oblake (Cirrus) koji su se tu stvorili samo da mi povećavaju nervozu ali i vjerovatno umanje šanse za ležerno pronalaženje Vesta-e. Jupiter se da lako uočiti, spustam pogled niže na Regulus, ok idemo još dolje niže, Denebola pa jos niže bi trebao biti Vindemiatrix ali u ovoj nekoj izmaglici još ga ne vidim. E sad stavljamo teleskop u «pogon». Nišanim Denebolu i njenu okolinu koja je u Kellner-u 25 mm, trčim natrag u kuću da provjerim u Starry-u da li je okolina baš ta, nalazim ga u simulatoru i bas tada uočavam da jedna plava tačkica prolazi u blizini, kursor na nju misterija riješena: satelit COSMOS 1656, pošto je za ovih par trenutaka vjerovatno u okularu slika «pobjegla» ostala je sigurno u tražilu, trk na balkon pogled kroz tražilo i … COSMOS 1656 jezdi zvjezdanim poljem bas kao u simulaciji Starry-ja. Vrijeme 20:44.

Vesta, snimak HST

Slijedi skok na Vindemiatrix koji se konacno «ukazao». 30 Rho Vir je slijedeća meta i mikro konstelacija oko nje u obliku slova Y, ali slabo mi nešto ide. Uslovi su dosta loši tako da dva ili tri puta pokušavam ali ne ide, onda probam «po osjećaju» i to je to Kellner 25mm ispunjava ta mikro konstelacija u obliku Y-ona. Stanka. Šaljem SMS Draganu, on već javlja da je izašao i da je trenutno u Lavu. Krećem lagano prema mjestu gdje bi trebala biti Vest-a, i nakon par okretaja tu sam, jako sjaji to je to Vesta, pozdrav nebeskom kamenčetu (respektabilnih 468m km) i stabilna ti orbita bila :). Slijedi još jednom provjera pozicije sa okolnim bliskim zvijezdama tačnije tri s lijeve strane (gledano u ogledalu mog reflektora) .

1. HD109743 SAO119495 BD+10 2450 Visual Magnitude: 9.44
2. SAO119492 BD+10 2447 Visual Magnitude: 9.95
3. SAO119487 BD+10 2444 Visual Magnitude: 9.70

I jedne tik iznad Vest-e TYC0875-00520-1 Magnitude Tycho BT: 11.14 Magnitude Tycho VT: 10.43

Kretanje Veste u periodu od 24. marta do24. juna

Sada sam 100% sigran da sam na očekivanom mjestu, alunirao sam pogled na asteroid. Vrijeme 21:42. Ubacujem Ploss 9 mm i nazivam Dragana da mu saopštim «u uho» informaciju. Dragan pita da li ima oblik tj. dimenziju ili je zvjezdoliko? Atmosfera je za ovo veće bila i više nego kritično turbulentna tako da mi nekad zvijezde poprime «krompirast» oblik ali u trenutcima smirivanja nekako mi Vesta ipak drugačije sjaji. Nekako mi najprije liči na Europu ili Calisto, jednostavno zvijezde drugačije sjaje u odnosu na ovo, nekako se «osjeti» da je ovo reflektovana svijetlost. Ne mjenja sjaj, posmatrao sam je gotovo 30 min. U međuvremenu nad Novim Sadom se naoblačilo i Dragan se prekida potragu. Ja još jedno vrijeme posmatram premijerno Vestu i pakujem opremu. I znate onaj osjećaj, još samo jednom da je pogledam, aha, još jednom … ma da bolje zapamtim … jedva sam se natjerao da prekinem.

Posetite i ove stranice