Posmatranja

Vilov Goran – Gugi
 vilov7@yahoo.com

Mjesto: Ada kraj Tise
Vrijeme: 21.07.2005. od 20.30-00.00 sati
Vidljivost: gadno svjetlosno zagađenje uvjetovano gradskom rasvjetom te punim Mjesecom

Iskoristio sam priliku održavanja nekog obiteljskog kampa. Vidio sam da ima više od 50 djece. Najavio sam voditelju kampa da sam donio svoje teleskope (dobson 200/1000 i «Hubble» 70/600). Znao sam da će se klinci primiti na astronomska opažanja i odmah, nakon što je voditelj kampa preko mikrofona najavio da su na nogometnom terenu postavljeni teleskopi, 10 klinaca se trčećim korakom uputilo prema teleskopima dok mene tamo nije bilo. Naime, uzeo sam mikrofon u ruke i zamolio prisutne ljude da mi netko da kremu ili sprej PROTIV KOMARACA!!! Nakon toga sam se uputio ka klincima.

Na nogometnom igralištu vidljiv je učinak gradske rasvjete i pretpostavljao sam da neću moći vidjeti ni jedan objekt dubokog neba. I stvarno: ni oko ponoći nije mi to uspjelo. U međuvremenu se posmatrao Mjesec, Venera, Jupiter, Mars a od zvijezda je bio najprimamljiviji dvojni sistem Mizara i Zete Velikog Medvjeda.
Mjesec se gledao pod različitim povećanjima sa mojim Plossl okularima i Barlow 2x okularom. Obično je Mjesec izvlačio najviše uzdaha od prisutnih, ali i Jupiter moćno izgleda sa svojih 4 sjajna pratioca poređanih u horizontali.

Ono što želim istaći jest GLAD djece za noćnim nebeskim ljepotama. Odavno sam ja čuo da se djeca oduševljavaju dinosaurusima ali i svemirskim objektima! Djeca su fanatici: treba vidjeti kako se, kad im namjestim predmet u središte okulara, guraju tko će prije doći na red!!! Tada mi obično pomaknu teleskop na dobson montaži i tada im veliki Gugi opet mora tražiti objekt uz preklinjanje da se više ne guraju, da će svi stići na red i da se teleskop ne dira rukama nego samo očima promatra prizor kroz okular.

Uglavnom, entuzijazam je prisutan i kod djece i kod mladih kako za znanost općenito, tako i za njene pojedine discipline kao što je astronomija. Na kraju krajeva, i mene su stariji (konkretno otac) počeli u mojoj dječačkoj dobi oduševljavati za stvari koje obitavaju iznad naših glava po vedrim, jasnim noćima!

(07.06.2006)