Osmatranja

Pega na Suncu

Dragan
Miladinović

dragmila@Eunet.yu

Večeras 05.03.2003 godine, sa početkom u 17.10 (16.10 UT) časova imao sam retku priliku da posmatram Sunčevu pegu golim okom. Naime, Sunce je bilo relativno nisko nad horizontom, nekih 10-tak stepeni, i delom zbog izmaglice na zapadnom horizontu, a verujem i zbog snažne podrške prašine iz dimnjaka Beočinske cementare, zapadno nebo (posmatrano iz Novog Sada) je delovalo kao svojevrsni filter, omogućavajući da se Sunčev disk, mogao posmatrati slobodnim okom. Sunce je bilo crvenkaste boje i znatno veće nego obično (usled dejstva atmosfere koja nisko pri horizontu deluje kao sočivo). Ako zamislimo da je Sunčev disk zidni sat, na njemu se mogao videti crn okrugli objekat malog prečnika jedva veći od tačke, na oko 1/3 udaljenosti od centra "sata" u pravcu cifre koja označava 13 časova. Prvo sam pomislio, zbog kružnog oblika objekta na Sunčevom disku, da je u pitanju Merkurov ili Venerin disk, ali sam brzo odbacio takvu pomisao, iz razloga što su tranziti Venere ili Merkura izuzetno retke pojave, a kako ja nisam takve sreće, da na takvu pojavu "nabasam" iz čista mira, znao sam da je u pitanju Sunčeva pega.

Pege na Suncu

Nekoliko asocijacija mi je u tom momentu prostrujalo vijugama. Najpre, činjenica da su stari narodi i u predteleskopsko vreme, znali za pojavu Sunčanih pega (posebno je pitanje dal' su zbog uticaja crkve o tome hteli ili smeli pričati).

Zatim, i priča da je jedan od zadataka ekspedicije Kapetana Kuka bio i posmatranje tranzita Venere preko Sunčevog diska, a koja pojava se mogla u to vreme videti samo sa južnih mora (pa je jadnik morao nositi svoj durbin među zgodne Polinežanke...). Koliko se sećam scenarija iz TV serije o kapetanu Kuku, on ovu pojavu nije uspeo da posmatra, iz razloga nedovoljo preciznog proračuna kraljevskih astronoma onog vremena, o geografskoj širini i dužini mesta sa kojeg se ova pojava morala posmatrati da bi disk Venere mogao biti opažen pri prelasku preko Sunca. Najzad, setio sam se i priče o hipotetičkoj planeti " Vulkan" za koju se smatralo da postoji negde unutar orbite Merkura, još bliže Suncu i da se u retkim prilikama (kao što je bila ova) može videti, otrgnuta od blještavila Sunčeve svetlosti...(i za koju su se neki astronomi zaklinjali da su je videli, a za koju su neki drugi astronomi opet smatrali, da to što su ovi prvi videli kao odavno traženi disk planete Vulkan, u stvari predstavlja jato divljih gusaka u daljini na horizontu, koje zbog udaljenosti izgleda kao statična tamna tačka na disku Sunca pri njegovom zalasku...Od ove astronomske legende i Mesijeov objekat M11 je dobio naziv "Jato divljih gusaka". )