Pisma

Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma

ASTRO PREVARA NA JADRANSKOM MORU
ili
Krateri na Vegi!

"Grozan bezobrazluk i podla prevara!!" je prvo što mi je palo na pamet kada sam se prošetao glavnim šetalištem u Petrovcu na Jadranskom moru. Potrudiću se da na najslikovitiji mogući način objasnim zašto me taj utisak još uvek drži.

Detalj. Veći snimak 58 k

Već prve večeri letovanja iskoristio sam da sa porodicom prošetam obalom pored mora i bio sam veoma prijatno iznenađen kada sam na kraju šetališta ugledao namontiran teleskop uperen u nebo. Tu se otprilike i završava sve ono što je bilo prijatno i lepo u celoj priči. Teleskop je po svoj prilici (sudeći po karakterističnoj ekvatorijalnoj montaži, aluminijumskom tražiocu...) delo našeg poznatog astronoma i graditelja teleskopa Lajoša Kiša jer se vidi da je nekada uloženo u njega puno ljubavi, pažnje i rada (Lajoše ako je ovo tvoje delo molim te preduzmi nešto ako je u tvojoj moći). Sada je teleskop u prilično lošem stanju, što se i sa fotografije može videti.

No, oprema i njen kvalitet nikada kod nas nisu sprečavali prave ljubitelje astronomije da rade i podele radost i znanje sa svima koje to interesuje. Poenta priče je upravo u neznanju i NAMERNOJ obmani ljudi koji su pokazali interes da vide "komadić svemira". Ispričaću vam kako se sve odigralo čak i po cenu da budem malo preopširan.

Moja supruga i ja odmah smo prišli do teleskopa u nameri da i mi pogledamo kroz njega. Nije mi mnogo zasmetalo što nam je odmah stavljeno do znanja da jedan pogled kroz to čudo tehnike košta 0,5 EUR-a po osobi. Na pitanje šta se gleda dobili smo odgovor: "Vega, najveća zvezda u našoj galaksiji". Dobro, preživeću taj podatak. Prva je za okular prišla moja supruga, prislonila oko i pošla rukom ka točkiću za izoštravanje slike. Taj njen potez doveo je do erupcije kod našeg "instruktora" jer ništa na teleskopu ne sme da se dira "jer će se pokvariti". Posle toga uz gledanje bez kontakta sledi rečenica koja me je umalo oborila s nogu: "Jel vidiš krateri?" Pomerio sam suprugu u paničnoj žurbi da otkrijem šta se dešava i imao šta i da vidim, potpuno defokusiran lik Vege na kome su se uočavali razni difrakcioni efekti (od termičkih strujanja unutar tubusa, do nečistoće na glavnog ogledalu) i te crne tačke su ako niste znali KRATERI!! Naglašavam da naš domaćin očigledno znao kako treba da izgleda pravilno fokusiran lik zvezde, ali valjda ovako ljudi više vide za svoje pare!

Šokirani ovakvim nastupom pokušavamo da ga zamolimo da okrene teleskop ka Jupiteru koji je bio još uvek prilično visoko na zapadnom delu neba (sve se događa prvih dana jula meseca). Odgovor: "Jupiter ne može da se gleda dok ne izađe na Internet, a sad se gleda Mesec i Vega !!!!" Ovo me je već oborilo. Mesec se uopšte i nije video u tom trenutku. Pokazujući prstom ka Jupiteru, već dovoljno šokirani dobijamo novo objašnjenje: "To i nije Jupiter već Arkturus, a on ne može da se gleda, jer mnogo brzo pada!!!". Gotovo je, ubijeni smo!!!

Verujte mi da se nisam upuštao ni u kakvu raspravu jer je sve u tom trenutku bilo apsurdno. Nije problem da se za nešto plati, problem je da za taj novac čovek ne sme biti prevaren u najgorem smislu, dakle svesno obmanut. Najgore od svega je da stotine i hiljade ljudi odlazi sa tog šetališta u Petrovcu ubeđeni da je to sve što astronomija može da pruži i da razočarani samo odmahuju glavom odlazeći u mrak. Njihovi komentari dok odlaze, duboko bi pogodili svakog ko makar malo voli astronomiju. Čak i da sam lično ljudima pokušao da za tih par dana objasnim pravo stanje bio bi to više nego Don Kihotovski pokušaj. Ovo i pišem u želji da to podelim sa svim ljubiteljima astronomije i da pokušam da isperem gorčinu koju i dalje osećam kada se toga setim. Možda nekome i proradi savest ili padne neka ideja kako reagovati i šta preduzeti, jer verujem da i sada mnogi u Petrovcu duboko razočarani odlaze u mrak.

Vedro nebo,