Pisma

Potražite u AM

Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma

A sad malo informacija

Povodom članka "HAYABUSA", japanci osvajaju asteroide   #Odgovor

U proslom broju "Astronomskog magazina" objavljen je clanak o Japanskoj sondi "Hayabusa" . U clanku se izmedju ostalog kaze da ista stize do asteroida Itokawa (1998SF36) za " koji dan " sto nije tacno , a time i podnaslov texta "Japanci su ipak prvi!" gubi svoju istinitost i uopste u cemu pisac texta misli da su Japanci prvi ?!?.

Ono sto mi daleko vise smeta je to da je clanak napisan bez ijednog podatka novijeg od 2 godine...Takodje na zvanicnom sajtu misije , (koji je naveden ispod texta), ne mogu se naci nikakvi bolji podaci). Bice zanimljivo citati clanke o tom spektakularnom susretu za koji dan.
.....jedva cekam...

P.S.

Posto ne bi hteo da pisem clanak od pocetka samo cu navesti nekoliko novijih informacija...

-Kada je Hayabusa lansirana pre 2 godine ocekivalo se da pocetkom leta 2005-te stigne do asteroida Itokawa , medjutim zbog ostecenja na solarnim panelima uzrokovanih Suncevom erupcijom (2003.) ,elekticni propulzivni sistem letelice je radio manjom snagom od predvidjene.
-Ocekuje se da ce sonda stici na odrediste tek pocetkom septembra.
-Kolicina uzoraka , ako ih uopste i bude , mogla bi biti 1 (jedan) gram.
-Zbog kasnjenja postoji zabrinutost da nece moci svi zadaci biti obavljeni do polovine novembra kada sonda mora krenuti prema Zemlji ili zauvek ostati u blizini asteroida.
-Zelim im sve najbolje , ali se plasim da to nece biti dovoljno...

Pozdrav redakciji Astronomskog magazina.....

Tomislav Bandin
tomasu@eunet.yu

Odgovor

E super, bar netko cita moje textove!

Drago mi je da je covjek reagirao... ja ne volim improvizirati pa tako toga nije bilo ni u ovom slucaju, e sada sto se tice reakcije citatelja..

1) jos je Ajnstajn;) reko kako je sve relativno... namjerno sam u poplavi novinarskih besmislica i teleskopa (igracaka) koje se pojavljuju u nasim supermarketima (oni sto povecavaju 1030 puta!) a zbog kapi koja je prelila casu - najavi kako ce kometi sjaj narasti na 5 pa mozda cak i vise m (da bi se ljudima mazale oci i djeci kupovale neupotrebljive plasticne igracke) odlucio podnasloviti clanak u smislu "za koji dan"..gledano strogo empirijski ja nisam u pravu..gledano da ipak SVE info ne stanu u informativni clanak + gore navedeno = za koji dan moze proci..al dobro, prihvacam kritiku..

2) "u cemu su japanci prvi" - u tome da ce pokupiti i dopremiti nazad na Zemlju uzorke materije sa nekog nebeskog tijela osim Mjeseca (naravno AKO misija uspje, ali o svakoj se misiji pise na nacin kao da ce odraditi cijeli posao, KADA i AKO zakaze onda se zna da je stvar otisla kvragu, dotada se nadamo da ce sve biti ok)

3) link na zvanicni site misije sam dao zbog toga da citatelj stekne uvid u problematiku misije (vidi kasnije UZORCI)

4) za koji dan, ili vec kako misija bude dolazila do svog zapleta..biti ce i novih clanaka, pa ne mogu ja biti kriv sto japanci nisu obnovili njihov site.. sto se mene tice koristio sam nekoliko linkova ala google i enciclopedia astronautica.. a i ovaj je clanak inspiriran time da NEMA informacija za medije o toj misiji.. stoga mi je drago da ljudi dobiju bar info da ista postoji.. i sto ona ima za ciljeve, zadatke...

5) nije nastradala samo Hayabusa, nastradala je i japanska misija za Mars..

6) UZORCI.. na zvanicnom siteu misije pokusali su objasniti nacin kako ce se pokupiti uzorci.. moram priznati da je text i za mene prilicno konfuzan.. da sam imao vremena da odradim expertizu misije, sigurno bi bio tu spomenuo i NASA-in mikrorover koji je jedno vrijeme bio planiran da ga se ukrca na hayabusu.. poslje otkazano...

7) kolicina uzoraka je sporedna.. naveo sam koji su globalni ciljevi misije.. sve su ove japanske sonde manje-vise experimenti, prije experimenti nego ista drugo.. npr. japanske misije za Halleyevu kometu.. istrazivanje komete sa nekoliko desetaka milijuna km i nije neki biznis.. ali danas su ti isti japanci spremni (skoro spremni?) parkirati se uz asteroid..

8) problemi koje je letjelica imala (i oni koje ce tek imati) pokazuju samo koliko su tamosnji inzenjeri sposobni spasiti misije i u nemogucim trenucima..

9) ja nisam napisao da je hayabusa napravila ovo ni ono na asteroidu.. nisam rekao da se vraca ni da se ne vraca na Zemlju.. napisao sam sto se ocekuje od misije

10) na kraju.. odgovoreno je na svih 5 (7) klasicnih novinarskih pitanja.. niti jedan podatak nije izmisljen ili pogresan.. clanak je napisan u mojem stilu i sa mojim stilom pisanja.. to sto je citatelj nasao za shodno da se pita "u cemu su to japanci prvi" te kako ta moja recenica gubi svoju istinitost krajnje je upitna i jasno pokazuje kako je on "nakrcan" informacijama o "Deep Impactu" te je (krivo!) aludirao kako japanci nisu prvi.. sto sve daje za pun pogodak mog clanka i pokazuje kako je on bio nuzan da se malo razbije ucmalost informacija o raspadu komete.. pa tako svaki dan moram odgovarati na novinarska ili radijska ili tv pitanja hoce li se komet raspasti i sto ce biti kada dijelovi udare u Zemlju..

volio bih svim srcem da ljudi poput ovog gospodina, koji nesupmjivo raspolaze informacijama, pisu clanke o dogadjanjima oko nas, u svemiru i sire;)

eto,