|
U Nedeljim vestima od 22. novembra objavljena je kratka vest o "svemirskom liftu". Mnogi su verovatno prešli preko ove vesti bez većeg zanimanja smatrajući da je u pitanju nešto veoma neostvarljivo ili neverovatno. Ipak, izrada "svemirskog lifta" je zapravo realnost u možda ne tako dalekoj budućnosti. Da se ne radi samo o naučnoj fantastici govore i inžinjeri i naučnici koji se već bave idejom o ovoj modernoj verziji Diznijeve priče sa Pajom Patkom, Miki Mausom i ogromnom stabljikom pasulja. Za naučnike ovaj lift nije fantastika, već jeftin i siguran način dopremanja opreme i astronauta na visinu od 100.000 kilometara, daleko iza Međunarodne Svemirske Stanice. Svemirski lift predstavlja "traku" i kabl zakačen za Zemlju koji doseže
do orbitirajuće platforme na četvrtini puta do Meseca. Gravitacija Zemlje i
centrifugalna Podvig i umešnost ovog projekta bi mogao biti jeftiniji i manji izazov nego neki projekti koji se sada planiraju u svetu, kao na primer predviđeni most preko Gibraltarskog moreuza koji bi spojio Španiju sa Marokom, odnosno Evropu sa Afrikom, ili neki već urađeni projekti kao postavljanje transatlantskog telegrafskog kabla. Sadašnja predviđena cena celog projekta bi bila oko 10 milijardi dolara,
ali bi lift veoma Koncept svemirskog lifta datira još iz 1895. godine kada je jedan od
začetnika ruske Svemirski lift za sada je u osnovi nemoguće izraditi, i to zato što ni
jedan sada poznati Usavršavanje proizvodnje "nanotuba" bi bio prvi zadatak. Najduža vlakna do sada izrađena su dostižu svega jedan metar, sa rastegljivom snagom od 63 gigapaskala. Evidentno je da treba mnogo više i mnogo jeftinije za kreiranje onoga što naučnici vide kao traku metar široku a debljine papira, izrađenu od stotine vlakana od kojih je svako dugačko 100.000 kilometara. Delovi "trake" bi morali biti presvučeni aluminijumom zbog zašite od oksidacije. Baza kabla i trake bi bila pomerajuća okeanska platforma u sredini ekvatorijalnog Pacifika, daleko od avionskog saobraćaja i u regionu sa malo aktivnosti munja i oluja. Konstrukcija bi započela lansiranjem rakete u geosinhronu orbitu, na visini od oko 35.900 km. Ovo je visina na kojoj satelitu treba tačno jedan dan da orbitira Zemlju i pri tome ostane u "lebdećoj" poziciji. Satelit bi spustio kabl dole do Zemlje u isto vreme se polako penjući na visinu od 100.000 km otpuštajući pri tome kabl. Čim se ovaj prvi kabl osigura na Zemlji, inžinjeri bi poslali robotizovanog "penjača" koji bi pričvrstio novi kabl za postojeći, praveći na taj način "traku". Ovaj proces bi trajao oko dve godine. Prvi satelit lansiran u orbitu i na visini od 100.000 kilometara bi i dalje služio kao kontrateg koji bi držao traku zategnutom. Rukovaoci liftom bi energiju za penjanje sa Zemlje dobijali laserima. Tovar sa lifta bi bilo moguće osloboditi na bilo kojoj visini nakon nekoliko stotina kilometara iznad Zemlje. Tovar koji bi se oslobodio na visini od 100.000 kilometara, krećući se na toj visini brzinom od preko 11 km/sec bi imao dovoljnu brzinu da pobegne Zemljinoj gravitaciji, i poleti ka Saturnu. Više tovara bi se moglo popeti liftom u isto vreme. Sa pravilno usmerenim projektom, svemirski lift bi mogao biti izgrađen do 2020. godine. (decembar 2004.)
|