Komete

KOMETA MACHHOLZ NA NAŠEM NEBU
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Kanfanar

Kometa Machholz (punog imena; C/2004 Q2 Machholz) otkrivena je 27. avgusta 2004. godine, a ime je dobila po njenom otkrivaču, astronomu - amateru Donaldu Machholzu iz USA (Kalifornija), kojemu je ovo deseta po redu otkrivena kometa!

Početkom godine, ova zvijezda repatica gotovo tijekom cijele noći «ukrašava» naše nebo. Kometa svake noći postaje sve sjajnija, sada je bez problema vidljiva i golim okom na tamnom zvjezdanom nebu bez svjetlosnog zagađenja.

Vidljiva je gotovo tijekom cijele noći, počev od 18:00 sati nad jugoistočnim horizontom, no najbolje ju je promatrati između 20 - 22 sata navečer kada se nalazi iznad južnog horizonta.

Kretanje kometa C/2004 Q2 Machholz narednih dana

Dana 05. januara 2005. je najbliža Zemlji, na udaljenost od 52 milijuna kilometara, a 24. nalaziti će se najbliže Suncu.

Prizor kojeg astronomi diljem svijeta s nestrpljenjem očekuju zbiti će se 07. 01. navečer, kada će kometa «prolaziti» kroz jedan od najljepših zvjezdanih skupova na našem nebu – Plejade (Vlašići).

Posjedujete li dalekozor, svakako ga upotrijebite, kometa se poput snažne, velike grudve snijega, najljepše vidi u klasičnim dalekozorima karakteristika 7x50, ili 10x50.

Svake se godine, nažalost, sve više «mučimo» osvijetliti noć, a kada nam nebo pošalje najljepši ukras – zvijezdu repaticu, većina nas, zbog svjetlosnog zagađenja, ne može vidjeti ni zvijezde, a kamoli kometu!

Ukoliko ipak možete odoljeti iskustvu Sveta Tri kralja i ostanete u toplini Vaše kuće ili stana, a nisu vam nužna svjetla vanjske rasvjete – UGASITE IH!, imajte u vidu da možda neko dijete pokušava uživati u ljepotama noćnog neba!

Ovdje svakako valja prozvati i neekološku rasvjetu raskrižja istarskog ipsilona («Bina-Istra»), posebice kraj Kanfanara i Žminja, zbog koje u centralnoj Istri vlada prava devastacija noći, a stanovništvo i centralne Istre zakinuto za pogled prema zvijezdama, iako je još 1992. rezolucijom UN-a, svakome zagarantirano pravo na neometan pogled prema zvijezdama!

(07.01.2005.)