Meteo...

tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Kanadska studentica i meteorit
Meteorit izbliza

Proteklog smo tjedna pisali o sjajnom meteoru koji je noćno nebo iznad Kanada pretvorio u dan. Nekoliko je opažača snimilo ovaj događaj a poneki od njih registrirali su i zvučne efekte nalik grmljavini. Iako je u prvi mah postavljena hipoteza kako je riječ o međuplanetarnom tijelu ili ostacima nekadašnje Ruske rakete nosilice, sada se definitivno zna kako je bila riječ o međuplanetarnom tijelu.

Dr. Alan Hildebrand i njegova studentica Ellen Milley s sveučilišta u Calgary-u pronašli su na području Buzzard Coulee, 40-tak km od grada Lloydminster, na granici područja Alberta-Saskatchewan nekolicinu manjih fragmenata povećeg meteora koji se raspao u atmosferi, prije udara u Zemlju. Prema fotografijama ostataka ovog meteora najvjerojatnije je riječ o masivnom željeznom nebeskom tijelu, procijenjene mase (prije ulaska u Zemljinu atmosferu) na desetak tona!

Dr. Hildebrand se s svojim studentima i dalje nalazi na terenu. Žele pronaći čim veći broj fragmenata ovog meteorita. Na ruku im ide i zaleđeno tlo i vode Kanadskog područja koje olakšavaju potragu za dijelovima ovog nebeskog tijela. Svi će ovi uzorci proći kroz laboratorije geologa i biologa kako bi im se utvrdio točan kemijski sastav ali i druge karakteristike.

Treba reći kako je ovo pravi nebeski poklon za znanstvenike koji se bave ovim područjem. Naime, prilikom prikupljanja uzoraka tla s drugih nebeskih tijela potrebne su nam stotine i stotine milijuna dolara te iznimno složene svemirske letjelice za svega pokoji gram ili kilogram nebeskih tijela. U ovim slučajevima, samo jedan neveliko komad meteorita vrijedi više nego nekoloko godina pažljivo planirane svemirske misije.

(07.12.2008.)