Mars

NSPoint

mars
TREĆI SATELIT?

Vaši komentari

Onaj ko zna da čita reljef planete u stanju je otkrije mnoge detalje evolucije planete, pa i njene okoline. Nama koji ne raspolažemo tom veštinom ostaje samo da se divimo Johnu Chappelowu i Robu Herricku sa Univerziteta Fairbanks, Aljaska, koji su veštinom Šerloka Holmsa, gledajući snimke jednog malog predela Marsa došli do zaključka da je susdna planete nekada davno imala još jedan satelit. Njihov članak je objavljen na satju Space.com. Evo slike pomenutog predela.

Levo je manji ovalni krater, skorz desno veći. Leže u pravcu istok-zapad.

Dakle kao što vidite nekad je postojao i treći satelit! Ako vam je to jasno zaslužujete čestitke. Ja sam morao da nastavim sa čitanjem pomenutog članka. Satelit je imao oko 1,5 kilometar u prečniku, kružio je oko Marsa ne bliskom odstojanju sve dok na kraju nije pao na njega. Prilikom prolaska kroz atmosferu rasapao se na dva komada i tako udario u Mars, pod vrlo oštrim uglom. Na tlu je napravio dva kratera severno od vulkana Mons Olympus. Veći krater u dužini ima oko 10 km, manji 3, a međusobno su udaljeni 12,5 km. I položeni su u pravcu istok zapad, uz odstupanje od svega 3,38 stepena.

E sad sledi objašnjenje. Izdužen oblik kratera govori da ga je izrovalo telo koje je palo pod vrlo oštrim uglom (oko 10 ili manje stepeni). U suprotnom udari tela stvaraju kružne kratere (zbog ogromne kinetičke energije meteorit ne rije po tlu nego jednostavno eksplodira i tako stvori kružni krater - sem kad udari pod oštrim uglom). Oba kratera su po obliku međusobno vrlo slična što sugeriše da su stvoreni u istom događaju. Autori teorije o trećem mesecu Marsa smatraju da se nekadašnji satelit raspao u prolazu kroz atmosferu na dva dela te su tako stvorena dva kratera. To što ktateri leže u pravcu istok-zapad govori da je telo koje ih je napravilo doletelo iz orbite oko Marsa.

Sjajno! Međutim, ova teorija o trećem mesecu nije bez mana. Njen problem je što se ta dva kratera nalaze suviše daleko od Marsovog ekvatora (oko 40 stepeni severno). Sateliti koji kruže oko Marsa na bliskom rastojanju, po zakonima mehanike, rade to u ekvatorijalnoj ravni, dakle na oko 0 stepeni. Tako bar tvrdi Jay Melosh sa Univerziteta Tuson u Arizoni, a on, prema navedenom članku, uživa glas eksperta za kratere. Ali sad nastaje zaplet kao u onim serijama o advokatima i suđenjima kada svaka strana iznosti dokaze i zaključke koji su svi toliko jasni i logični da jadan gledalaca svaki čas menja svoj stav o tome ko je ubica. Dakle Herrick na to odgovara: da, ali ko nam garantuje da je ovaj satelit morao da ima stabilnu orbitu i da je morao da kruži nad ekvatorom. Radi se o malom telu koje je Mars možda privukao iz okolnog prostora i zarobio i koje se prema tome kretalo pod nekim neuobočajenim nagibom u odnosu na ekvator.

Kritičari teorije o tri meseca međutim smatraju da imaju bolje rešenje za nastanak dva pomenuta kratera. Po njima je logičnije da je kratere napravio binarni, tj. dvostruki asteroid. Takvi asteroidi su odavno poznati astronomima. Na to opet pristalice postojanja trećeg meseca kažu da bi pomenuti krateri, u slučaju da ih je napravio dvostruki asteroid, bili drukčije orijentisani i da postoje svega dva posto šanse da se poređaju baš u smeru istok-zapad.

Rasprava ovde ne prestaje, međutim za konačni ishod potrebna su dodatna istraživanja, kojima se nadamo.

Aleksandar Zorkić