Planete

AURORE NA MARSU

Autori priloga:
Michel Debeljuh, Ana Galant, Danijel Marić, Ivana Maružin, Aleksandra Relić
izvor: www.esa.int, www.universetoday.com

Pojava aurore na Zemlji i nije tako neobična pojava, ali što je sa Marsom i ostalim planetima? Da li je i tamo moguće vidjeti svjetlost koja nastaje kao posljedica Sunčeve aktivnosti, odnosno interakcije električki nabijenih čestica Sunčevog vjetra sa Zemljinom magnetosferom. Da, za većinu je planeta (Jupiter, Saturn, Uran, Neptun) već odavno dokazano pojavljivanje aurore. Sve do 11. 08. 2004. godine to nije bilo moguće dokazati za planet Mars. Naime, tada je spektograf SPICAM (SPectoscopy for the Investigations and the Characteristics of the Atmosphere on Mars), montiran na letjelici Mars Express (ESA) koji orbitira oko Marsa, detektirao 30-ak kilometara široku i 8 kilometara visoku emisiju svjetlosti. Znanstvenici su kasnije utvrdili da se položaj najveće magnetske anomalije poklapa sa područjem pojave te svjetlosti, te zaključili da se radi o Marsovoj aurori. Bill Sandel, jedan od znanstvenika koji rade sa SPICAM-om izjavio je da je pojava aurore na Marsu neobična jer Mars, poput Venere, nema unutarnje magnetsko polje.

Aurora snimljena 21.01.2005; Vidulini (foto: Ana Galant))