Planete

planete
MARS, PLANET IZNENAĐENJA

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Prema riječima Dr. Michaela Meyera vodećeg istraživača u projektu praćenja i analize geoloških i klimatoloških promjena na Marsu pri NASAi (Mars Exploration Program), a koje se provodi zahvaljujući robotičkoj letjelici Mars Global Surveyor koja se od septembra 1997. godine nalazi u orbiti oko crvene planete te snima površinu i atmosferu Marsa, znanstvenici su došli do nepobitnih dokaza kako je Mars dinamičan svijet koji se mijenja, a što je u suprotnosti sa ranijim pretpostavkama i teorijama.

Isto poručje 2003:2004.
Veća 69 Kb

Zahvaljujući dugogodišnjem praćenju istih područja na Marsu, učinjene su fotografije visoke razlučivosti (jedan pixel na fotografiji odgovara području veličine 0,5x12 metara) na kojima se jasno raspoznaju promjene na Marsovoj površini.

Jedan od najnovijih udarnih kratera na Marsu nastao je prije nepunih četrdesetak godina kada je jedan omanji asteroid udario u susjedni nam planet.
Praćenje promjena atmosfere oko polarnih kapa jasno ukazuje kako se radi o brzim i aktivnim klimatskim promjenama, još uvijek nije jasno jesu li one uzrok nestanka tekuće vode sa same površine planete ili se radi o procesima koji će doprinijeti da jednog dana u budućnosti voda ponovo poteče riječnim koritima i ispuni nekadašnje morske bazene tekućinom bez boje, okusa i mirisa – tekućinom života!

Razlike između 2002 i 2005. godine.
Veća 48 Kb

Neke od promjena na površini planete vjerojatno potječu i od potresa a što onda podrazumijeva seizmičku aktivnost odnosno nedvojbeno ukazuje kako je planet geološki živ i da se sada vjerojatno nalazi u "stend by" stanju. Tome u prilog govore i podaci o mogućoj, egzistirajućoj, vulkanskoj aktivnosti, no te su informacije još uvijek nedovoljno sigurne.

U scenarijima teraformiranja (prilagodbe crvene planete za prihvat Zemljana i Zemaljskog eko-sustava) Marsa, kao jedan od izglednijih spominje se i namjerno skretanje putanje nekog od asteroida na kolizionu putanju sa planetom kako bi se ona geološki "probudila", po svemu sudeći u našem susjedstvu imamo živ planet koji čeka na prve kozmonaute ali i na one koji će tamo ostati i izgraditi novi svijet.

Otprije se znalo da se krajolik pješčanih dijelova planeta mijenja zahvaljujući strahovito jakim olujama koje su to izraženije što se Mars više približava Suncu, za vrijeme ljeta na planeti.

Godina na Marsu (puni krug oko Sunca) traje gotovo koliko i dvije Zemaljske, dok je trajanje jednog Marsovog dana (SOL), rotacije planete oko vlastite osi, tek nešto kraće nego na plavoj planeti – Zemlji.

(22.09.2005.)