Pluton
Da li je Pluton planeta?
Ono malo sto o Plutonu znamo dovoljno je da nametne pitanje statusa ove planete. Pluton ima veoma izduzenu putanju sa velikim nagibom, mali je, manji cak od sedam satelita, ne spada ni u terestricke [recnik] ni u jovijanske [recnik] planete. Mogao bi biti i kometa, a mozda i asteroid. Pa sta je Pluton konacno?

Vecina astronoma ce ipak reci a je Pluton planeta. Iza takve tvrdnje stoji i autoritet Medjunarodne astronomske unije koja i pored nekih nedoumica ne vidi razlog da se Plutonu promeni status planete.

Sta je to planeta? Nema jasnog i nedvosmislenog odgovora na to pitanje. Ipak planetu mozmeo definisati sa sledece tri odrednice.

1. to je telo koje direktno oblece zvezdu, dakle ne kao sto to cine sateliti koji oko zvezde idu kruzeci istovremeno oko drugog tela,
  2. to je telo dovoljno malo da se u njemu ne moze razviti unutrasnja nuklearna fuzija, inace bi to bila zvezda
  3. to je telo dovoljno veliko da ga njegova sopstvena gravitacije formira u sferni oblik.

Sve te uslove ispunjava Pluton, ali i npr. Ceres koji je klasifikovan kao asteroid. Uopste sva tela koja u precniku imaju vise od 400 km uglavnom su sfernog oblika. Posebnu konfuziju su unela u zadnje vreme otkrivena ledena tela velikog precnika u prostoru iza Plutona (Kuiper Belt). Radi se o gigantskim kometama, a za neke od njih se pretpostavlja da dostizu Plutonove razmere. Pa i sam Pluton po svom sastavu, led i stene, mogao bi biti jedna takva ogromna kometa. S druge strane, ako gledamo po sastavu Zemlja bi onda mogla da bude i dzinovski asteroid. Sem toga Pluton ima visok albedo (60%) sto ga razlikuje od do sada poznatih objekata Kjuperovog pojasa.

Na kraju recicemo Pluton je planeta, ako ni zbog ceg drugog ono zato sto je astronomija pomalo konzervativna nauka - tesko se odrice starih navika. Do sada smo govorili da je Pluton planeta pa ce tako i ostati jer, kako se 3. februara 1999 izjasnila Medjunarodna astronomska unija, nema razloga da bude drukcije. (Izjava zapravo glasi: "No proposal to change the status of Pluto as the ninth planet in the solar system has been made by any Division, Commission or Working Group of the IAU responsible for solar system science";

januar 2000.