Planete

zemlja
Uvek nas negde neko privlači …

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

Da li je gravitacija podjednako snažna na čitavoj površini Zemlje? Ne – što znači da su na nekim mestima neka tela neznatno teža nego na drugim. Na gornjoj mapi reljefa Zemlje prikazana su mesta na kojima je gravitaciono polje jače ili slabije. Tačke najslabije gravitacije se mogu videti na obali Indije, dok je relativno najjača na jugu Tihog okeana.

Uzroci ovih neregularnosti su za sada nepoznati, a ova postojeća konfiguracija na površini nije stalna. Naučnici pretpostavljaju da su glavni faktori zapreteni negde u dubinskim strukturama i možda imaju veze sa dešavanjima u dalekoj prošlosti Zemlje.

Da bi dobili bolju mapu Zemljine gravitacije, a samim time došli i do boljeg razumevanja njene unutrašnjosi i strukture, NASA je pre 2 godine, u martu 2002. lansirala zajedno sa nemačkim Svemirskim centrom satelit–blizanac GRACE (Gravity Recovery And Climate Experiment).

Za 30 dana svog rada ovi sateliti su sakupili više podataka nego svi ostali instrumenti za poslednjih 30 godina, postavši tako najnoviji alat naučnika koji rade na neotkrivenim tajnama okeanskih struja i njihovog uticaja na klimu naše planete.

(maj 2004.)