AM Home

Sadr¾aj AM

komentar na tekst:

Fermijev paradoks i ostale prièe

10. mart 2002.

Veoma zanimljiv i uvek aktuelan tekst na veèitu ljudsku dilemu, imali ili nema ¾ivota-inteligencije van na¹e pomalo prenaseljene i zagaðene planete.

Prava pomisao svakog posmatraèa kada u vedroj noæi, prepunoj zvezda-dalekih maglina i galaksija je verovatno da nismo sami u ovom beskonaènom prostranstvu. Za¹to bi ba¹ na periferiji-u jednom od krakova na¹e galaksije, u na¹em sunèevom sistemu na planeti zvana zemlja, bilo ekxkluzivno pravo na postojanje intelektualnog ili bilo kakvog ¾ivota.

Ta tema je verovatno zanimala i na¹e daleke pretke koji su upirali pogled u nepregledno svemirsko prostranstvo. Imali ili nema-kako izgledaju, da li su bili na nasoj planeti, da li su posejali seme ¾ivota, da li se na¹ predak èovekoliki majmun jednog jutra probudio i ugledao tamni monolit ispred sebe, koji je promenuo tok evolucije i izbacio na povr¹inu neprikosnovenog gospodara planete zemlje.

Ili je mo¾da u toj ranoj hemijskoj laboratoruji sasvim sluèajno nastao ¾ivot i samim tim i èovek kao produkt evolucije tog prvobitnog ¾ivota.

Ili je Svevi¹nji stvoritelj po svom uzoru darivao ¾ivot i stvorio dana¹njeg èoveka i sav ostali biljni i ¾ivotinjski svet.

Teolo¹ki, filozofski je èovek uvek nalazio razne odgovore na ta pitanja. Meðutim ubrzanim tehnolo¹kim razvojem u poslednjih 100-godina, ¹to je nezamislivo mali period u odnosu na milijarde godina postojanja na¹eg univerzuma.

Dakle èovek je tek sredinom pro¹log veka mogao da poène da oslu¹kuje okolni univerzum tra¾eæi dokaze da nismo sami. To oslu¹kivanje traje do dana¹njeg dana, i bar do danas konkretnog odgovora nema.

Da li smo mi postali nestrpljivi da u ovako malom vremenskom periodu, sa ovakvom tehnologijom damo sebi odgovor na takvo pitanje?

Na ta i ostala pitanja mo¾e se odgovoriti na razne naèine. Poèev¹i od teolo¹kih, pa do nauènih, materijalistièkih obja¹njenja. To bi samo oduzelo mnogo prostora za na¹u diskusiju povodom va¹eg èlanka Fermijev paradoks i ostale prièe.

Ja sam ipak optimista po tom pitanju, jer stalno oèekujem da pored udarnih vesti o raznim katastrofama, ratovima, zagaðenjima èovekove okoline jednog dana umesto FANTA HELO, ipak na monitoru nekog kompjutera radio teleskopa u Arizoni ili bilo gde u svetu pojaviti neki signal koji æe nam dati odgovor.

Puno pozdrava uspe¹noj redakciji

Ljubodrag Nikolic.

6. mart 2002.

Da se da komentar na ovako dobro napisan tekst je izli¹no, meðutim za¹to ne iskazati i svoj lièan stav u vezi iskonskog pitanja ''da li smo sami'' ili ''da li gore ima neko''. Ovo gore mo¾e da bude i dole i levo i desno i ba¹ u tome je èar. Ima ðavolski mnogo prostora oko nas, a samo (vidi sluèajnosti) kod nas na Zemlji postoji ¾ivot.

Ja sam lièno pristalica da ¾ivota ima svuda u svemiru ali da na¾alost nismo jo¹ do¹li u bilo kakav kontakt sa bilo kakvom vrstom ¾ivota.Protivnik sam teorije zavere velikih vlada koje kriju male zelene koji su putovali hiljadu svetlosnih godina koroz svemir i kad doðu do Zemlje desi se kvar (zaglavi im se katapucna na cincilator:-))) ) i oni tresnu na zemlju i mi ih pohvatamo onako bunovne od pada.

Trebamo jo¹ puno toga uèiti i istra¾ivati da bi smo bili dostojni da se prikljuèimo toj ''federaciji'' vanzemaljaca. Definitivno ne mo¾emo uæi u njihovu dru¾inu ovakvi kakvi smo i sa ovakvim znanjem koje sad posedujemo, a za koji neki misle da je veliko. U stvari za mene je to sve stvar logike i istoriskog iskustva i nasleða. Istorija nas ii da sudar dve razlièite civilizacije dovodi do katasrofalne posledice po manje razvijenu civilizaciju ali do pobolj¹anje za civilizaciju uop¹te. ©to bi znaèilo da ako doðu vanzemaljci mo¾emo dosta da nastradamo ali oni koji pre¾ive i pomire sa novim naèinom ¾ivota mogu da profitiraju.

Prvo ¹to treba da nauèimo kako da se pona¹amo prema ¾ivotu koji bi eventualno prona¹li u Sunèevom sistemu (a pola¾em velike nade u Titan, Evropu i Mars). Ispitivati ih treba ali ne zloupotrebljavati i nedaj bo¾e uni¹tavati za ''blagodet'' èoveèanstava. I kad se pomirimo sa tim kom¹jiskim algama ili amebama i naðemo ''modus vivendi'' tek onda mo¾emo biti spremni za ne¹to ¹to se kreæe, pa onda za ono ¹to misli, pa tek onda za onog ¹to komunicira. Sve mora iæi polako i po redu (smoll moves) inaèe dolazi do posledica koje se te¹ko mogu sanirati.

Naravno da su sve opcije otvorene i da mo¾e sava¹ta da se desi, pa i da nam lutenet Vorf doðe pred vrata i zatra¾i malo Vulkanskog zaèina za supu od Romulskog petla ali.... Ako ste gledali film ''Kontakt'' ili jo¹ bolje èitali knjigu tu je uglavnom sadr¾ano ono kako æe se po mom mi¹ljenju stvari odvijati u buduæe ako ne doðe do nekog revolucionarnog preokreta.

Meðutim misao koja mi se ipak odavno mota po glavi je sledeæa. ©ta ako smo mi zaista trenutno jedini u svemiru i sami. Onda smo mi ni manje ni vishe nego planeta Bogova (smrtni ali ipak Bogovi). Na nama je da sazremo i da ra¹irimo ¾ivot po celom svemiru, a u dalekoj buduænosti æe hodoèasnici iz celog svemira hrliti na ad¾ilak u Sunèhev sistem ka Svetoj zemlji-Zemlji. Misao je prijatana isto onoliko koliko je i zastra¹ujuæa. Prijatna zato ¹to smo preci Bogova ali zastra¹ujuæa zato ¹to saznanje da si sam je porazhavajuæe pa makar te to napravilo i Bogom.

Imalo bi se u vezi ¾ivota u svemiru prièati i pisati jo¹ puno toga ali dosta sam vas umorio i sa ovom mojom misaonom gimnastikom. Verovatno bih trebao ovaj èlanak zavr¹iti nekim poznatim citatom ili replikom, pa neka to bude iz filma ''Kontakt": ''smoll moves-smoll moves''.

P.S.Ne verujem u Bogove

Radan Mitroviæ

28. februar 2002.

Veoma dobar tekst o relaciji vanzemaljci-zemljani. Sve pohvale autorima na trudu.

Meðutim, vidi se da su autori ogranièili tekst samo na ideje koje dolaze iz nauènih filozofskih "kuhinja" i na ono ¹to ne spada u malo smelije ideje po pitanju postojanja vanzemaljskih civilizacija.

Ipak i sa aspekta nauènih obja¹njenja u tekstu je sigurno imalo mesta i za razmi¹ljanje na temu vremena, vremenske diletacije, problemu putovanja kroz kosmos pa makar to èinila i vrlo napredna civilizacija... Procena verovatnoæe da se svemirski kolonisti ili "svemirski brodovi u potrazi za zaèinom" naðu u ovom delu svemira i to ba¹ u vremenu u kojem postoji civilizacija na Zemlji..

Ako odbacimo tabloide i èasopise tipa "Treæe oko" i sliène u SF literaturi, kao i na tekstove koji ne dolaze iz akademskih krugova mo¾e se doæi do zaista logiènih obja¹njenja i ponuðenih odgovora gde su zapravo vanzemaljske civilizacije sada..

Nedostaju i filozofska razmi¹ljanja o religiji. Sve religije na planeti Zemlji predstavljaju stvoritelja ili stvoritelje koji su uzvi¹ena biæa i koja imaju moæi kakva ljudska civilizacija sada nema. A mnoge religije i pominju da su ta biæa i hodala po zemlji u pro¹losti.

Takoðe mogla se napraviti i istorijska paralela npr. sada¹nji odnos zemljani-vanzemaljci se moze posmatrati sa odnosom ameræki indijanci - evropska civilizacija. Obe civilizacije su ¾ivele praktièno u isto vreme i nisu znale jedna za drugu iako je jedna od njih bila prilièno naprednija od druge..

Pozdrav i nadam se da æe se razmi¹ljanja na temu vanzemaljaca nastaviti u Astronomskom magazinu i nadalje,

Milan ®iviæ.

G. ®iviæ je poslao i tekst o nekim svojim razmi¹ljanjima na temu o vanzemaljcima.

1.3.2002.

Mislim da bi u celu prièu o vanzemaljcima trebalo da se uvrsti i moguæa veza izmeðu vanzemaljaca i religije koju mnogi pominju ali obzirom na religioznu komponentu nekako uvek stidljivo i na mala vrata, a u celoj prici ima dosta logike..

Ovakvo razmi¹ljanje mo¾e ujedno ponuditi i jedan od moguæih odgovora na va¹e pitanje za¹to jo¹ nismo otkrili vanzemaljce SETI-jem..

Elem, veza izmeðu genetskog koda u DNK i vanzemaljaca: zamislimo da je kompletan ¾ivot na planeti zemlji zaista stvoren u nauènom eksperimentu od strane vanzemaljske civilizacije koja je uspela da kompletno odgonetne i shvati genetski zapis i nauèi da ga koristi, tj. da stvara zive æelije sa genetskim kodom, odnosno da stvara oblike ¾ivota bazirane na ugljeniku i nukleinskim kiselinama kakvi postoje na Zemlji.

Naravno, iz zemaljskih primera (identièni blizanci) jasno je da nije dovoljno stvoriti novo biæe samo kreiranjem jezgra æelije, vec je potrebno i ono glavno ¹to se nalazi u mozgovima a ¹to danas zovemo stanje duha èiji se opis izgleda ne nalazi u genetskom kodu (veæ mo¾da u repovima kometa kako je verovao Njutn, pa kad Zemlja proðe kroz kometin rep onda duhovna svest ostaje na zemlji i naseljava mozgove velikog kapaciteta), ali recimo da su ti vanzemljci savladali i ovaj "problem"...

Sada u prièi dolaze hipoteze i spekulacije: da se za trenutak stavimo u polo¾aj vanzemaljaca koji su napravili eksperiment na Zemlji. Dakle, posejali smo ¾ivot na planeti u nekoliko razlièitih formi i sada jedino ostaje da gledamo kako se eksperiment odvija. Naravno, za tako ne¹to, potrebni su milioni godina da bi se videlo kakav je uticaj prirodnog odabiranja na posejane vrste i sl.

Ako je ovakva teorija taèna vanzemaljci-bogovi nam se neæe javiti pa makar jo¹ sto hiljada godina tragali za njima pomoæu SETI-ja i trenutne radio-spektralne tehnologije..

Elem, sa njihove taèke gledi¹ta, kada æe nam se onda oni prikazati? Oni mogu doæi sutra i reæi, hej mi smo vas stvorili, ali niste se ba¹ najbolje razvili pa æemo uraditi jednu malu korekciju... A mo¾da su ovako ne¹to veæ i uradili (pomor reptila i potpuno okretanje prirode ka sisarima)..

Drugim reèima, oni æe doæi ponovo onda kada budu smatrali da treba, osim u jednom sluèaju. A taj sluèaj je da mi ovde uradimo ono ¹to su i oni. tj. da potpuno proniknemo u genetski zapis, da shvatimo u potpunosti kako on funkcioni¹e i kako da u epruveti iz ugljenika, kiseonika, vodonika i malo energije napravimo komarca...

I malo SF-a: da recimo mi ovde i uspemo da ovladamo genetskim zapisom, kako æemo onda poverovati vanzemaljcima da smo mi samo mali eksperiment u njihovoj laboratoriji? Jedno obja¹njenje je da su vanzemaljci u samom kodu ostavili svoj potpis. A mo¾da i poruku za nas kako da im se javimo kada otkrijemo ¹ta pi¹e u DNK izmeðu redova... Mo¾da oni zapravo samo èekaju da potpuno rastumaèimo genetski zapis i da u njemu proèitamo kako da stupimo u kontakt sa svojim stvoriteljima...

A mo¾da se knjige neproèitanog materijala kriju u æelijama raznih oblika ¾ivota, npr. kako leteti br¾e od svetlosti? Pi¹e u DNK krokodila. ©ta su crne rupe zapravo? Samo proèitajte u DNK kanalizacijskih pacova. Kako premostiti vremensku diletaciju izmeðu udaljenih svetova? Ni¹ta prostije, pi¹e u DNK bu¹mana na strani 1520. ®elite da putujete svemirom i treba vam mapa kosmosa? Veæ je imate.. samo povedite va¹eg kuænog ljubimca, u njegovim æelijama imate kompletnu 3D animaciju...

A kako da znam gde se se sve te knjige nalaze? Pa u ljudskoj DNK imate registar, naravno... ;-)

Sve najbolje,

Milan ®iviæ.

[mart 2002.]

18.12.2005.

Cao-jako sam kasno rpocitao vas tekst pa neznam cemu ovaj ko,entar ali posto ja volim da piskaram evo ja cu komentar posati pa kud puklo da puklo.Nevjerovatno koliko vi a i vecina svjetske inteligencije o ovakvim stcarima govorite sa velikom dozom nevjerice-sprdnjei i ko zna cega jos u no sto sami pisete ili govorite.Bar tako ja shvatam vas tekst.Nesto sto treba da odkonetnemo o sebi samima za pocetak nema nikakve veze o onom o cemu vi pisete.Zar nebi trebalo za pocetak da se orvore sve tajne arhive raznih crkava i hramova sve tajne i privatne zbirke raznoraznih mutikasa koji misle da samo oni imaju pravo na istinu,a da ne pricam o arhivama raznih vojnih i obavjestajnih sluzbi koji sve i svasta cenzurisu pa i ovo moje svrckanje po netu.Zasto je uopste dozvoljeno ljudima kao sto su neki autori ovakvih i slicnih clanaka da nas truju glupostima mjesto da se kao sto rekoh jednom i za svagda kaze ko smo i sta smo.Koga je to strah istine?Jasno je ko dan da na sva nasa pitanja odgovor posoji ali ovdje na Zemlji zakopan ili zakljucan negdje duboko tako da se nebi srusijo mit o bogu-ekonomiji-politici-vladama-narodima i nacijama-granicama-novcu-moci-religiji itd.Zasto bilo ko od mnogobrojnih autora raznoraznih clanaka i naucnih istrazivanja nema dovoljno velika muda da se zakopa i covjecanstvu ponudi odgovor na pitanje o gore navedenom jer cemu sve ovo i kad ce jednom da prestane tj. netane R O B O V L A S N I S T V O?????U nadi da sam bas vas mozda naljutijo i ponukao da objavite nesto korisano zelim vam ugodan rad.

cupavi maleni