Astronomski magazin - HOME

am@astronomija.co.rs
 
 
Astronautika
 

Sadržaj AM

 
astronautika
Bog rata konačno dobija motore

 

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

17 .7. 2007.

NASA je odlučila da odreši svoju kesu bez dna: Potpisala je ugovor težak $2,1 milijardu zelembaća sa firmom  iz kalifornijskog Kanoga Parka, „Pratt & Whitney Rocketdyne Inc.“. Ta kiša para će nestati u džepovima ljudi zaduženih za projektovanje, razvoj, testiranje i procenu motora J–2X koji će pokretati gornje stepene raketa za lansiranje „Aresa I [1] i „Aresa V“.

NASA je shvatila da nema nijednog drugog proizvođača u Americi koji bi bio sposoban da izgura ovaj zadatak do kraja, sem „P&W“.

Potpisani ugovor će pokrivati vreme do 31. decembra 2012. godine, a dalje, za motore za neke buduće misije, biće potrebno zaključivati separatne ugovore. O provizijama niko ne govori, ali nije to Srbija, a nije to ni tema ... Idem dalje.

Motor J–2X je težak 1.579 kg a visok skoro 3,5 metra. Predviđeno je da radi oko 500 sekundi i tom prilikom stvori potisak od 890 kN. Specifični impuls: 418 s (4.099 m/s). Odnos smeše: 5,50%.

Verzija motora J–2X je naslednik dvojice istorijskih predaka: snažnog motora J–2 koji je tokom „Apolo“ ere gonio rakete „Saturn IB“ i „Saturn V“, i motora J–2S, pojednostavljene verzije J–2, koji je bio razvijan i testiran početkom sedamdesetih godina. „Pratt & Whitney Rocketdyne Inc.“ je radio na oba motora i odgovoran je za njihovu proizvodnju, poboljšanja i inovacije. Motor J–2X predstavlja naslednika koji je značajno usavršen i sposoban da odgovori visokim potrebama raketa tipa „Ares“.

„Ares I“ će biti linijska dvostepena raketa, koja će odneti istraživačku letilicu „Orion“ sa 6 ljudi na nisku orbitu oko Zemlje. Prvi stepen rakete će imati jedan reciklirajući buster na čvrsto gorivo, sličan onom koji koriste i Space Shuttleovi, potpomognut sa dodatnim petim segmentom. Drugi, ili gornji stepen rakete, sadržaće glavni motor na tečni vodonik/kiseonik (LH2/LOX), kao i novi rezervoar za gorivo.

„Ares V“ će biti iskorišćen za lansiranje različitog naučnog i istraživačkog tereta, kao i ključne delove potrebne za put na Mesec i kasnije na Mars. Ova moćna letilica će biti naoružana sa pet RS–68 motora na tečno gorivo, montiranih na „veću verziju“ šatlovog spoljnjeg rezervoara, potpomognuta sa dva 5–segmentna raketna bustera na čvrsto gorivo. Gornji stepen će, kao i „Ares I“, imati novi motor J–2X. On će biti prepravljena verzija istog stepena koji su koristile i rakete „Saturn IB“ i „Saturn V“.

Menadžer za motore za gornje stepene J–2X biće NASA–in Marshall Space Flight Centar (MSFC) u Huntsvilleu, u Alabami.

  Kliknite na sliku        
letelice.jpg (35902 bytes)

Na slici su redom: „Saturn V“, Space Shuttle, „Ares I“ i „Ares V“.

 

 

[1] Ova raketa (94 m), zvanično poznata i kao Crew Launch Vehicle (CLV), predstavlja komponentu za ljudsku posadu novog projekta Constellation, koji obuhvata ove dve rakete, kapsulu „Orion“, stepen za napuštanje Zemlje i lunarni modul.

Raketa „Ares V“ je veća (109 m), bez ljudske posade, i služiće za prenos tereta za projekat Constellation.

(04.08.2007.)


Komentar?

Vaše ime:
Vaša e-mail adresa:
Predmet:
Vaš komentar:

vrh

 

Potražite

AM Index
 
priključite se

Plan za Mesec (2005)

 

ARES

Dvostepena raketa nosač Ares biće u stanju da ponese kosmički brod Orion sa šest članova posade. I Ares i Orion će u narednim decenijama biti okosnica američkih misija na Mesec.