Izvod iz članka: PRVA AMERIČKA ŽRTVA
U subotu izjutra, 31. oktobra 1964.
astronaut Tiodor Friman bio je spreman za još jedan rutinski let iznad
Vazduhoplovne baze „Elington“ (Ellington), locirane svega šest
kilometara od Centra kosmič kih brodova sa ljudskim posadama, i 30 km
jugiostočno od Hjustona. Posle nekoliko odlaganja poletanja zbog niskih
oblaka, odeven u narandžasti letački kostim, Friman je konačno zauzeo
mesto u kabini svog aviona T-38A. Oblaci međutim nisu bili jedini
problem o kome je Friman razmišljao tog jutra. Informisan je o jatu
gusaka koje su prethodnih dana viđene na malim visinama gde su letele
zbog niskih oblaka. Tog jutra ih, prema poslednjim izveštajima, ipak
nije bilo u blizini. Ostalo je nejasno zašto je baš te subote Friman
morao da obavi trenažne letove. Subotom se retko letelo; Friman je
vikende provodio sa svojom porodicom, suprugom i ćerkicom, najčešće u
vožnji biciklovima oko plaže i uživajući gledajući guske, koje će tog
fatalnog 31. oktobra izazvati njegovu pogibiju.
..........
Ne znajući za planove Slejtona, Friman je tog fatalnog 31. oktobra
1964. u kabini aviona T-38 bio spreman za prvi od dva leta planirana tog
dana. Drugi let je trebao biti obavljen popodne. Oba leta su bila deo
redovnog programa letenja koji su astronauti NASA-e upražnjavali
redovno. Iako avion T-38 ima dve kabine, Friman je leteo sam. Let je do
fatalnog naleta gusaka proticao bez ikakvih problema. Igrom sudbine,
kada je Friman krenuo na sletanje, kontrola leta mu je javila da napravi
dodatni krug jer je nekoliko aviona trebalo da sleti u malim vremenskim
razmacima. Pilot je skrenuo udesno na visini od oko 800 metara. U tom
trenutku na njegov avion naletelo je jato gusaka; kupola kabine
pleksiglasa raspršila se u hiljade komadić a. Neki od njih su završili u
dva motora aviona koji su prestali da rade. Ostali delovi su pogodili
Frimana u lice i raspršili se po kabini. Tela i raskomadani delovi
gusaka su gotovo prekrili nesrećnog pilota. Iako bez oba motora, Friman
je pokušao da povrati kontrolu nad letelicom i da je spusti na najbližu
pistu bez katapultiranja. Na visini od pola kilometra primetio je da
njegov avion, koji je sada bez pogona u stvari bio jedrilica, leti pravo
na vojne kuće baze Elington. Tada je Friman doneo odluku koja će ga
koštati života. U na - meri da izbegne kuće, skrenuo je avion dalje od
naseljene oblasti. Okrenut nosem nadole, avion je rapidno gubio visinu.
Ka - tapultiranje je usledilo prekasno; avion je bio na visini od samo
200 metara, i leteo je vrhom nadole, tako da se pilot katapultirao
praktično horizontalno. Padobran nije imao vremena da se rasklopi, tako
da je Friman, još uvek u sedištu udario u tle, nekih pola kilometara od
mesta gde se zario njegov avion. Smrt je bila trenutna. U
Autor: Grujica Ivanović
dugogodišnji saradnik časopisa
Galaksija i autor knjige
Kosmički vremeplov.
Radi kao Inženjer planiranja distributivnih
mreža u jednoj australijskoj kompaniji.
|
|