katastrofe
POGIBIJA KOSMONAUTA KOMAROVAIzvod iz članka
Poslednje javljanje Komarova dole na Zemlji jedva su uspeli da
registruju jer je usledilo odmah posle odvajanja sletajućeg odseka od
ostatka broda. Komarov je javio:„Motor je radio 146 sekundi. Isključen
je u 5 sati, 59 minuta, 38.5 sekundi. U 6 sati, 14 minuta, 9 sekundi
došlo je do komande ‚Havarija-2’ „ Ostatak se nije mogao čuti. Komanda
„Havarija-2“ je značila da se umesto kontrolisanog prelazi na balističko
spuštanje, što nije problem – svi kosmonauti „Vastoka“ su se na Zemlju
vratili po balističkoj putanji.
U 06:22h aparat je prvi put primećen na nebu; leteo je prema tački
sletanja koja se nalazila 65 kilometara istočno od Orska. Planirano
vreme spuštanja je 06:24h. U Kontroli leta su mogli da odahnu. Izveštaj
sa mesta spuštanja niko u Kontroli leta nije očekivao, znali su da
članovi Državne komisije imaju prednost. Čak ni Gagarinu nije uspelo da
preko složenih veza Vazdhuplovnih snaga iz Jevpatorije sazna kako je
prošlo spuštanje. U Kontrolu leta je stigla štura informacija da je
aparat primećen „ispod
padobrana južno od Orska“. Kompletno
osoblje Kontrole leta je konačno moglo da odahne; organizovan je čak i
svečani doruučak.
Gagarin, veliki kriitičar automatizacije „Sajuza“ okreenuo
se prema Čertoku: „Šta biste vi bez čoveka! Vaš jonski sistem se
pokazao nesigurnim, otkazao je senzor
orijentacije, a vi još uvek ne verujete kosmonautima“.
U tom trenutku, u salu je ušao jedan od oficira i šapnuo nešto
Gagarinu. Nastao je tajac. Svi su gledali u Gagarina.„Rečeno mi je da
odmah letim u Orsk“, rekao je Gagarin. Prizemljenje je prošlo
problematično. Ništa više ne znam“.
Autor: Grujica Ivanović
dugogodišnji saradnik časopisa
Galaksija i autor knjige
Kosmički vremeplov.
Radi kao Inženjer planiranja distributivnih
mreža u jednoj australijskoj kompaniji.
|
|