Godina 2005. proglašena je godinom fizike. Povod je 100
godina od Ajnštajnove čudesne godine (1905), i 50 godina od
smrti slavnog naučnika, koji je po nekim anketama proglašen
za čoveka stoleća. Prošli vek bio je svedok Treće naučne
revolucije, kojoj je upravo fizika dala odlučujući pečat.
Sam Ajnštajn je bio centralna figura ove naučne revolucije,
pošto je dao nekoliko epohalnih doprinosa čistoj nauci, ali
i značajan doprinos teoriji saznanja, odnosno epistemologiji.
S druge strane Ajnštajnov (panteistički) odnos prema
religiji zaslužuje posebnu pažnju, kako po svojem sadržaju,
tako i uplivu na intelektualnu atmosferu njegovog vremena.
Jubilej (ortodoksno) nereligioznog naučnika i epistemologa
dobar je povod da se razmotri ponovo perenijalno pitanje
odnosa racionalnog i intuitivnog, epitomiziranih naučnim
znanjem i religijskim iskustvom. Da li nauka i religija
imaju neke zajedničke atribute ili se radi o dvema sferama
čovekovog iskustva koje nemaju zajednički presek? Da li se
može govoriti o religijskom znanju i šta epistemologija kao
takva može da kaže o tome?
Naš kulturni milje nalazi se na razmeđi između
istočnjačkog misticizma i zapadnjačkog racionalizma. U tom
kontekstu vrednovanje religioznog kao takvog, kriterijumima
nauke o znanju, ima za našu sredinu poseban značaj, kako sa
istorijsko-političkog, tako i intelektualno-kulturološkog
aspekta. Na skupu se zato predviđa učešće naučnih,
filosofskih i teoloških istraživača, afirmisanih u svojim
oblastima, koji će sučeljavanjem argumenata specifičnih za
svoje oblasti pokušati da odgovore na pitanje egzistencije
racionalnog u religijskom.
U svetlosti tekućih tenzija u političkoj sferi, u kojima
verske zajednice u nas igraju sve prominentniju ulogu,
edukativni domet ovakvih sučeljavanja ne može se preceniti.
Pozivaju se svi zainteresovani da uzmu učešće u radu ovog
skupa.
Molimo učesnike da do 10. maja 2005. pošalju u
elektronskoj formi kratak rezime (naslov, autor(i),
afilijacija, adresa i elektronska adresa, apstrakt rada), a
do početka skupa pripreme kompletan rad (obima do 10 strana
gustog proreda, fontom Times New Roman, veličine fonta 11,
sa referencama u tekstu označenim uglastim zagradama po
redosledu pojavljivanja, i spiskom referenci na kraju rada)
za Zbornik.
Inicijativni odbor
|