Kalendar
Ovaj mesec
|
Po jevanđeljima, Isus iz Nazareta je bio razapet na krst odmah posle jevrejskog praznika Pashe (hebrejski Pesah). To je drevni praznik Jevreja u čast izlaska ("Exodusa") njihovog naroda iz Misira (Egipta) u XIII veku p.n.e., a pod vođstvom Mojsija (hebrejski Moshe). Proslava praznika Pashe počinje 14. ili 15. dana[1], a završava se 21. dana (van Izraela i kod jevrejskih reformista sa 22.) jevrejskog prolećnog meseca Nisana (marta ili aprila) – prvog meseca jevrejskog religioznog kalendara. Obzirom da svi meseci u hebrejskom kalendaru počinju fazom mladog Meseca, jasno je da 14. odnosno 15. dan u mesecu mora da padne odmah posle faze punog Meseca. Zato je na vaseljenskom Saboru u Nikeji 325. godine i odlučeno da Uskrs pada baš u prvu nedelju posle prvog punog Meseca posle prolećne ravnodnevice (ekvinocijuma). Još preciznije: Uskrs pada uvek u prvu nedelju posle zvaničnog punog Meseca, a na ili posle zvanične prolećne ravnodnevice. Zvanična ravnodnevica je uvek 21. marta. Zvanični pun Mesec može da se razlikuje od stvarnog, astronomskog punog Meseca za jedan ili dva dana. [Gledajući istorijski, neke zemlje su koristile taj stvarni (astronomski) umesto zvaničnog punog Meseca za izračunavanje Uskrsa. Takav slučaj je, na primer, bio u nemačkim protestantskim državama koje su koristile astronomski puni Mesec u periodu 1700.–1776. godine. Sličnu praksu imamo i u Švedskoj godine 1740.–1844., kao i u Danskoj u XVII veku.] Pun Mesec koji predhodi Uskrsu se naziva pashalni puni Mesec. U proračunu Uskrsa dve stvari igraju ključnu ulogu: Zlatni broj i epakt. Opisaćemo ih u sledećem tekstu. On će detaljno objasniti kako se računa datum Uskrsa i kod katolika i kod pravoslavaca. Primetićete, međutim, da je za vreme upotrebe julijanskog kalendara češći običaj bio da se koriste tablice nego da se algoritmima[2] izračunava datum Uskrsa. Ovde će biti pomenuto izračunavanje Uskrsa u julijanskom kalendaru ali čitalac treba da bude svestan toga da je to samo pokušaj da se putem formula objasni ono što je u originalu bilo u tablicama. Formule su dobar pokazatelj da je crkva slavila Uskrs približno još od VI veka.
(decembar 2002.)
|