|
LJUDSKI GOSTI NA PLANETI MAJMUNA
Pisci koji 'gostuju'
u žanru naučne fantastike nisu brojni što je posledica istorijskih
dešavanja; naime, raspodela uloga, što u ovom slučaju podrazumeva,
određivanje pisca kao 'žanrovskog' ili 'ozbiljnog', rezultat je odvajanja
naučne fantastike iz književne matice nastalog 1920-tih u SAD koje se
proširilo i na Stari kontinent, na sreću u manjem obimu. U vreme velike
podele' u SAD, u Evropi razlike između fantastičara i ostalih pisaca
postojale (Žil Vern, H. Dž. Vels, Oldos Haksli, Jevgenij Zamjatin, pisali
su, bez problema, dela koja ulaze u okvire žanra i ona 'izvan' njega). Ni u
drugoj polovini XX veka, u Evropi, oznaka žanrovskog pisca nije postala
sudbonosna i presudna (setimo se Orvela ili Goldinga), odnosno ne postoji
omalovažavajuće sumnjičavost prema piscima koji, sledeći svoje interese i
ideje, ulaze ili izlaze iz naučne fantastike; u SAD se na povremene 'promene
tabora' ne gleda naročito blagonaklono kako na strani uigranih propagandnih
mašina velikih izdavača tako i na strani usko specijalizovanih (i pomalo
razmaženih) čitalaca. Sumnje da 'gosti' u žanru mogu ispisati relevantna
dela (pa se zato takva dela tretiraju kao kaprici, mladalački gresi ili
eksperimenti autora), pokazuju se, međutim, često kao potpuno pogrešne. Tako
je i sa naučno fantastičnim knjigama Pjera Bula (1912-1994), koji je postao
svetski poznat pošto je po njegovom romanu snimljen film «Most na reci Kvaj».
Sledeći put Bul je u žižu interesovanja, ovog puta ljubitelja naučne
fantastike, ušao 1968.g. kada je snimljen film «Planeta majmuna», ponovo na
temelju njegovog romana. Priča o astronautima koji se vraćaju na Zemlju i
otkrivaju da su na njoj vladajuća vrsta majmuni a da su ljudi svedeni na
divlje zveri koje se love zbog sporta i naučnih eksperimenata, bila je
atraktivna i vrlo popularna. Mada je filmski scenario poprilično uprostio
literarni predložak, ublaživši mnoge, neugodne oštrice na račun
nesposobnosti čovečanstva da obezbedi sopstveni, mirni opstanak, ono što
nikako nije moglo biti izbegnuto jeste početna teza o svrgavanju ljudi sa
trona vladara Zemlje, što je bilo ravno šamaru za mnoštvo pisaca i
ljubitelja tzv 'zlatnih godina' naučne fantastike u kojima je neprikosnoveno
carevao antropocentrizam (slična, po ljude nepovoljna, teza provlači se i
kroz roman «Grad» Kliforda Simaka). Zahvaljujući uspehu filma, 'otkriveno'
je u Bulovom opusu, nekoliko naučno fantastičnih knjiga, što dokazuje da je
ovaj pisac itekako 'boravio' u žanru. Bulove priče sabrane su u zbirkama
«Priče o apsurdnom» (1953), «E=mc2» (1957), «Milosrdne pripovesti» (1965), «Quila
absurdum» (1970), «Verolomne povesti» (1976); u kratkim prozama Bul se kreće
kroz gotovo sve žanrovske teme kojima dodaje nesvakidašnje zaplete obojene
velikim dozama humora, cinizma i apsurdnih rešenja. Bul je autor nekoliko
naučno fantastičnih romana: «Duhovne igre» (1971) o ratovima kao
'genijalnom' razrešenju problema sveopšte dosade među ljudima budućnosti
(!); «Dobri Levijatan» (1979) ispreda priču o supertankeru na kome se
dešavaju čudesna isceljenja teških bolesti; u «Kitu Viktorija Krosa» (1983)
ljudi otkrivaju ogromnog morskog sisara koji će ih dramatično podsetiti na
plemenite osobine. Bulova naučna fantastika intrigantna je i duhovita; njena
interesovanja, pitanja i odgovori svedoče o autoru koji je vispreno umeo da
razotkrije mnoge zablude zapadne civilizacije koja donosi blagodeti ali i
moguću propast ljudskom rodu. (25.12.2005.)
|