|
Astronomija i naučna fantastika |
U SUSRET U SUSRET KOLONIZACIJI SVEMIRA |
Naučna fantastika
u svojoj nameri da stvori specifične slike-vizije koje je razlikuju od
ostalih umetničkih žanrova, poseže za svemirom kao jednim od verovatnih
puteva razvoja čovečanstva. Na tom "putu", po prirodi stvari, čovek
putuje do planeta i sleće na njih, pokušava da se izbori sa prirodom
koju tamo zatiče i izgradi svoj novi dom. Iako je ideja o nastanjenim
planetama, onima vidljivim na noćnom nebu, stara, mogućnost da se
planete nasele ljudima dugo nije bila u opticaju. Ljudi, odnosno njihovi
izaslanici, išli su u posete stanovnicima Meseca, Marsa, ili Venere ali
osnivanje kolonija Zemljana novijeg je datuma i nekako se poklapa sa
usvajanjem ideje da će se u svemir putovati raketama. Kada je u svest
pisaca naučne fantastike ugrađena raketa kao "dovoljno ubedljivo"
sredstvo za međuplanetarni let, kao sasvim normalna stvar pojavio se
ostanak grupa letača na nekoj planeti, kako onaj prinudan (pokvarila se
mašina) tako i onaj dobrovoljan (ostanak u svojstvu diplomate sa Zemlje
ili, jednostavno, jer se gostima dopalo mesto, klima ili neka lepa
domorotkinja). Sledeći romantičarsko-pionirski poriv raketaš a, prema
obrascu osvajanja novih prostora na rodnoj Zemlji (koji vuče korene iz
praistorije), kolonije se u daljoj žanrovskoj razradi ideje,
podrazumevaju. U takvim naseobinama naučnici će tragati za znanjem,
retkim rudama, tragovima drugih civilizacija a obični će naseljenici
pokušati da izgrade bolji svet od onog koji su napustili. Kako god bilo
da bilo, bez obzira da li se kopaju rudnici ili pravi Drugi Raj,
prirodno okruženje planete diktira uslove opstanka.
Članak je
preuzet iz "Astronomije" br. 4 |
|
Autori naučne fantastike različito su (mal)tretirali znanja astronomije
kada je trebalo biti ubedljiv u opisu novokolonizovanog sveta. Palp
pisci* su bili najmaštovitiji, odnosno najmanje se obazirali na već
poznate činjenice jer je njima, pre svega, trebala egzotična pozornica
za pucnjave pa nisu mogli da gube vreme na proučavanje literature a
ponekad su im i zablude astronoma davale dobar materijal; tako se u
pričama mogu naći i slavni kanali na Marsu ili zbunjujuće tamne strane
Meseca ili razne varijante Venere. Ponešto obavezniji prema astronomiji
osećali su se brojni ruski pisci oko polovine XX veka – oni su donekle
poštovali nauku ali su voleli da daju oduška i mašti što je bilo posebno
vidljivo u knjigama o ekspedicijama na planete i borbi sa ćudima
nestašne prirode koja stavlja na probu snagu sovjetske tehnike i
sposobnosti astronauta; mnoštvo je ovakvih prostodušno-propagandnih
priča u kojima se sovjetski astronauti srčano i neustrašivo iskrcavaju i
savlađuju prirodne nepogode (čitav podžanr bavi se Venerom i pobedom nad
njom, ponekad samo u majici na kratke rukave pošto je tamo vrlo toplo).
Najobzirniji prema nauci su pisci tzv "tvrde" naučne fantastike jer oni
upravo insistiraju na uverljivosti opisanih planeta. Da bi postigli ovaj
efekat oni u dela unose bezbroj podataka, od udaljenosti planete od
matičnog sunca, karakteristika orbite, veličine i težine nebeske lopte,
atmosfer, reljefa, klime itd itd; no, ovakvo gomilanje činjenica, čak i
kada su potpuno verodostojne, ume da bude zamorno i uguši zaplet priče
svodeći je na naučno nepopularni opis neke planete a ne umetničko delo
o, pre svega, ljudima zatečenim u određenim situacijama.
Odmicanje od Sunčevog sistema, osim što nameće rešavanje problema
načina leta na "duge staze", otvarao je i pitanje novih planeta.
Zvanična nauka nije imala, sve do pre koju godinu, dokaz da i tamo
postoje sistemi planeta koje kruže oko sunaca. Hipoteza, vrlo verovatna,
govorila je da nema razloga da se obrazac Sunčevog sistema i dalje ne
ponavlja ali – dokaz se nije mogao ponuditi. Naučna fantastika, međutim,
nije imala problema sa ovom dilemom jer je odmah, "na blanko",
prihvaćeno da oko svakog sunca može da kruži jedna ili više planeta.
Uostalom, da nije tako na šta bi se putnici namernici - osvajači
iskrcali? Letovi raketama tamo-vamo, bez sletanja, nisu dovoljno
dramatični i posle nekog vremena postaju monotoni, a to čitaoci-gledaoci
ne vole. Nove planete, posebno one nevidljive i naučnicima nepoznate,
dozvoljavale su autorima da se razmahnu u smišljanju bezbrojnih čudesa
prirode, sastava tla, klimatskih (ne)prilika itd (poseban "sport" je
smišljanje što neobičnijeg imena planete ili, ako se ne ide tim pravcem,
davanja zapetljanog i dugačkog višecifreno - slovnog kataloškog broja);
onda se na takvu osnovu "montira" život, manje ili više inteligentan, u
svim mogućim i nemogućim oblicima. Konačno su na pripremljenu pozornicu
sletali vrli kosmonauti da se u nastavku priče zlopate, bore i pobeđuju.
Ništa nije moglo da pokoleba ovakav kostur priča jer je, rekosmo, samo
novo lice arhetipske situacije.
Kada je naučnička potvrda o postojanju planeta dobijena, naučna
fantastika je mogla da se isprsi i izjavi «znala sam to sve vreme», ali
nekog preteranog trijumfalizma nije bilo jer žanr je već pomalo istrošio
ovu temu, ona nije atraktivna kao pre 70-tak godina. Današnje
kosmičko-osvajačke avanture nose ono što prve nisu imale – okrenutost
ličnim psiho problemima samih osvajača jer se u međuvremenu spoznalo da
ne postoje niti "nerđajući" svemirski konkvistadori niti idealni vesnici
mira u ljudskom obliku. Raniji dečački optimizam tipa "ja sve mogu",
zamenjen je opreznijim promišljanjima uzroka i posledica kako po svet na
koji se Zemljani iskrcavaju i tako po ljude-jedinke koji tu rabotu
obavljaju. Odgovornost prema šteti koja se tim činom može izazvati u
jednom nepoznatom a zaokruženom sistemu, pojavljuje se kao ograničenje
pukog avanturističkog duha; s druge strane, niko ko dolazi pod zastavom
Zemlje nije a priori dobar, plemenit, nepokolebiv, visokomoralan,
sposoban da reaguje adekvatno već može biti, uprkos svim znanjima i
treningu, nesiguran, zbunjen, jadan, isfrustriran, rečju, čoveka sa
vrlinama i manama. Pogled prema planetama postao je, dakle, čak i pre
njihovog osvajanja, ozbiljniji, odrasliji zahvaljući naučnoj fantastici
koja je otvorila neka, dotada sasvim nepoznata, pitanja.
Ilija Bakić , književnik, izvrstan
poznavalac naučne fantastike. Objavljuje književne prikaze u
domaćim časopisima. |
(septembar
2004.)
vrh
|