|
avioni |
Lockheed SR.71 "Blackbird" |
|
Vaši komentari |
16. mart. 2008.
|
|
Kliknite na ilustraciju |
Iako je prošlo više od 40
godina od kako je poleteo, izuzetni avion SR–71 još uvek
važi za nabrži avion na mlazni pogon na svetu. Konstruisanje "Blackbirda"
je otpočelo krajem pedesetih, kao visinski presretač i napadačka
platforma koja će moći da leti preko 3 Maha. Međutim,
nakon neprijatne epizode sa špijunskim avionom U–2 (kada
su ga Sovjeti 1960. oborili duboko iznad svoje teritorije), CIA
je naprasno postala zabrinuta i grozničavo je tražila zamenu za
"provaljeni" avion. Čim je CIA shvatila da bi "Blackbird"
bio mnogo bolji za izviđačke nego za lovačke i odbrambene uloge,
dali su novac i time je otpočeo da se uobličava koncept koji će
od 1958. postati poznat kao SR–71. Ključni faktor u
smanjivanju ranjivosti ovog aviona krio se u povećanju brzine na
preko 3 Maha i plafonu leta na 26.000 metara[1].
Međutim, takve performanse su zahtevale neverovatno velike
izmene u dizajnu i konstruktivnim metodama. Glavna promena se
ogledala u upotrebi titanijuma, usled čega je ram mogao da
preživi enormna zagrevanja kojima je bio izložen pri velikim
brzinama. Sledeći problem je bio u izgradnji mlaznih motora i
hidraulike, koji su zahtevali napredne materijale koji će
omogućiti funkcionisanje u novim uslovima. Zahtev za velikim
dometom diktirao je primenu naprednih aerodinamičkih principa,
uključujući unazad zabačena delta krila sa specijalnim napadnim
ivicama koje će minimizovati naprezanja. Dodatno, SR–71 je
inkorporirao prve stelt tehnologije dizajnirane sa ciljem
da umanje radarski odraz. Neke od tih metoda su uključivale
spušten nos, nagnute repne površine, i boju koja raspšuje
radarki zrak.
Slike aviona
Lockheed SR.71
Kliknite na ilustracije |
|
|
|
|
|
U početku je napravljeno 15
napadačkih modela A–12, sa konfiguracijama i za izviđačke
i za napadačke misije. Ti jednosedi su 1962. odmah isporučeni
CIA–i, mada je jedan bio modifikovan u trenažni dvosed a još dva
su dobila po jedno sedište za oficire koji su operisali sa
Lokidovim D–21 bespilotnim dronovima[2].
Prvi avioni A–12 mogli su da ponesu kontejner sa jednom
megatonskom nuklearnom bombom ili pomenuti dron D–21, opremljen
kamerama, infracrvenim senzorima, i drugom opremom. Tri nova
dvoseda su izgrađena pod oznakom YF–12A i trebalo je da
budu presretači velike brzine, ali su prvenstveno služili kao
istraživačke letilice u NASA. A–12 su leteli za Ratno
vazduhoplovstvo u ime CIA sve dok mnogo napredniji SR–71,
predstavljen kao izviđački model, nije 1968. ušao u upotrebu.
SR–71 je ponudio poboljšan ram, veći kapacitet rezervoara za
gorivo i bolje aerodinamičke performanse, ali slabije naoružanje
od ranijih modela. SR–71 je takođe imao i sposobnost punjenja
goriva u vazduhu, što mu je umnogome povećalo radijus.
Mada su mnoge sposobnosti
SR–71 i danas ostale nepoznate, veruje se da je avion mogao da
ponese nuklearnu bmbu od 1 megatona ili napredne kamere, senzore
i špijunske instrumente. Takvi sistemi su mu davali sposobnost
da nadgleda fantastičnih 210.000 km2 na sat.
Veruje se da je ukupno napravljeno 32 aparata, u koja su
uključena 29 izviđačka modela SR–71A, dva trenažna SR–71B, i
jedan trenažni SR–71C koji je prepravljen u YF–12. Mada su tokom
Hladnog rata avioni SR–71 pribavljali mnogo korisnih podataka sa
neuralgičnih tačaka u svetu, bio je previše skup za održavanje i
korišćenje. Rast troškova za održavanje i smanjenje
odgovarajućih budžeta naveli su Ratno vazduhoplovstvo da 1990.
uz pompu povuku ovaj avion iz upotrebe. Tri od njih su
konzervirana i parkirana u hangarima Lokidove fabrike
Palmdale, spremni da se reaktiviraju u slučaju potrebe.
Jedini modeli koji danas funkcionišu jesu ona tri SR–71 koje
koristi NASA za testiranje visokih brzina.
Zanimljivo je da su tokom
Zalivskog rata 1991. mnogi jastrebovi pričali da se pojavila
potreba baš za avionima tipa SR–71. Takva mišljenja su naterala
Kongres da tokom 1994. reaktivira deo flote "Crnih ptica".
Pošto je procenjeno da uskladišteni avioni više nisu u letnom
stanju, NASA je pozajmila Vojnoj avijaciji svoja dva dvoseda.
Lokid je 1995/96 restaurirao jednosede, instalirajući im novi
radarski sistem [Advanced Synthetic
Aperture Radar System (ASARS)],
Itek kameru za potpuno horizontalno pokrivanje, i dve
programirane kamere visoke rezolucije[3].
Dodatno, avioni su bili opremljeni Data linkom tako da su
mogli da prenose radarske snimke u realnom vremenu. Ipak,
pokušaj reanimacije je bio kratkog veka, i USAF ih je 1998.
ponovo penzionisao. Pomenuta tri aparata su vraćena NASA–i i
povremeno su korišćena sve do 2001. godine, kada su konačno
poslati u penziju. Od 50 A–12, YF–12 i SR–71 koliko je
proizvedeno, 20 je izgubljeno u različitim nezgodama, dok su
ostali uglavnom podeljeni raznim muzejima širom Amerike.
ISTORIJA:
|
Prvi let
|
(A-12) 26. aprila 1962 (SR-71A) 22. decembra 1964
|
Početak |
(A-12) Novembar 1965 (SR-71) Januar 1966
|
Povlačenje
|
(A-12) 8. maja 1968 (SR-71) 18. jJanuara 1990, 3. decembra 1998
|
POSADA:
|
(A-12) 1 pilot (M-21) 1 pilot i 1 kontrolni oficir (YF-12) 1 pilot i 1 oficir za orižne sisteme (SR-71) 1 pilot i 1 oficir za izviđačke uređaje
|
CENA:
|
$34
miliona [1966$] |
DIMENZIJE: |
Dužina
|
(A-12) 31,19 m (M-21) 31,19 m (YF-12) 30,02 m (SR-71) 32,74 m |
Raspon krila
|
(A-12) 16,96 m (M-21) 16,96 m) (YF-12) 16,96 m (SR-71) 16,96 m |
Visina
|
(A-12) 5,64 m (M-21) 5,64 m (YF-12) 5,64 m (SR-71) 5,64 m
|
Površina krila
|
(SR-71) 167,22 m2 |
TEŽINE: |
Prazan
|
(SR-71) 27.215 kg |
Max. Takeoff
|
(A-12) 53.070 kg (YF-12) 56.245 kg (SR-71) 77.110 kg
|
Rezervoari
|
Ugrađeni:
36.290 kg Spoljnji: nezna se |
Max. teret
|
Nezna se |
POTISAK:
|
Motori
|
(A-12) dva Pratt & Whitney J-58
turbomlazna sa dodatnim sagorevanjem (M-21) dva
Pratt & Whitney J-58 turbomlazna
sa dodatnim sagorevanjem (YF-12) dva Pratt & Whitney J-58 turbomlazna
sa dodatnim sagorevanjem (SR-71) dva Pratt & Whitney JT11D-20B
turbomlazna sa dodatnim sagorevanjem |
Potisak
|
(A-12) 267 kN (M-21) 356 kN (YF-12) 63,000 lb (280 kN) (SR-71) 289 kN
|
PERFORMANSE:
|
Plafon leta
|
85,500 ft (26,060 m) [Svetski
rekord] |
Domet
|
4,800 km |
Dužina
|
1 sat 30 minuta |
POZNATE
VARIJANTE:
|
Oxcart
|
Tajna oznaka za avione A–12 date
CIA–i |
Senior Crown
|
Tajna oznaka za projekat SR-71
|
A-11 Archangel
|
Lokidova interna oznaka za avione za
CIA–u |
A-12
|
Originalni koncept je bio
bombarder/presretač velike brzine, ali je izgrađen
kao jednosedna špijunsko/napadačka platforma,
zasnovana na A–11 dizajnu ali sa unapređenim
radarskim odrazom; napravljeno 13 (5 izgubljeno). |
M-21
|
Prvobitno namenjen za ram A–12 ali
je tokom konstruisanja modifikovan dodavanjem drugog
sedišta za oficira koji će upravljati sa dronom
D–21. Nove oznake su označavale uloge aviona: mothership (M–21) i
daughter (D–21).
Napravljeno je 2 komada (1 izgubljen). |
YF-12A
|
Inicijalno dizajniran kao
presretački prototip opremljen Hugse AN/ASG–18
impulsni Doplerov radar u nosu i dvema gondolama sa
AIM–47 raketama vazduh–vazduh, kasnije dati
NASA–i kao istraživački avion od 3 Maha: 3
napravljena (2 izgubljena). |
F-12B
|
Predložen proizvodni model YF–12A
koji je trebalo da za USAF služi kao presretač
velike brzine; otkazano. |
YF-12C
|
Ram A-12 prepravljen za veće nošenje
goriva i druga poboljšenja u cilju testirnja mnogih
inovacija koje će biti korišćenje za SR–71; 1
prepravljen. |
RB-12
|
Predložena bombarderska varijanta
koja je stigla do nivoa makete pre nego što je
izmenjena. |
RS-12
|
Predloženi napadački model |
B-12 or B-71
|
Predložena bombarderska varijanta |
RS-71A
|
Originalna oznaka za špijunske
modele. |
SR-71A
|
Krajnji izviđački model sa
usavršenom aerodinamikom i ramom, većim doletom, i
naprednom opremom za praćenje i nadzor; 29
napraljenih (11 izgubljeno). |
SR-71B
|
Trenažni dvosed sa odvojenim
poklopcima kokpita; napravljena 2 (1 izgubljen). |
SR-71C
|
Trenažni dvosed nastao od prepravljenog
strukturnog modela za testiranje YF–12A i delova
rashodovanih letilica. Napravljen je da zameni jedan
trenažni SR–71B koji je izgubljen. Kasnije će biti
predat NASA–i. Napravljen 1. |
IZGLED AVIONA:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(17.03.2008.)
vrh
|
|
priključite
se |
|
Tu 144 i Konkord
KOJI AVION JE NAJVEĆI NA SVETU?
MiG–25i MiG–31 |