Evropska unija lansiraće 28. decembra prvi od dva eksperimentalna
satelita u okviru navigacionog sistema 'Galileo', posle višemesečnih
sporova oko finansiranja i međusobnih odgovornosti članica Unije.
Ambiciozni projekat vredan 3,6 milijardi evra, nazvan po
italijanskom astronomu iz 17. veka, kao evropski odgovor američkom
Globalnom pozicionom sistemu [GPS], bio je na ivici kolapsa zbog
različitih sporova, čak i pre njegovog pokretanja.
Sve do ove jeseni Nemačka je blokirala najvažnija sredstva u
nastojanju da obezbedi veće učešće njenih kompanija u izradi čitavog
progarama. Sada su, međutim, mnogi problemi izglađeni i sve je
spremno za lansiranje 600 kilograma teškog satelita GIOVE-A iz
ruskog svemirskog centra Bajkonur, u Kazahstanu.
Satelit će biti izbačen ruskom raketom 'Sojuz' opremljenom prvim
stepenom rakete 'Fregat'. Dominik Deten, direktor navigacionog
centra Evropske svemirske agencije [ESA] čije je sedište u Parizu
ocenio je da je to izuzetno značajan korak za ostvarivanje
kompletnog projekta 'Galileo.' ESA je zajednički operator globalnog
navigacionog sistema EU. Deten je istovremeno izrazio i zabrinutost,
ukazavši da se sada s reči i teorije prelazi na delo i da počinje
praktična primena kompletnog sistema.
Iz orbite na oko 23.000 kilometara iznad zemlje GIOVE-A će
isprobavati nove tehnologije i biće opremljen atomskim časovnikom,
najpreciznijim koji je ikada upućen u svemir. Ali ono što je mnogo
značajnije jeste da će se time osigurati pravo na radio frekvencije
koje ESA želi da koristi za 'Galileove' pozicione signale.
Da bi se to obezbedilo neophodno je da se lansiranje obavi
najkasnije do juna 2006. godine. Drugi eksperimentalni satelit GIOVE-B
je takođe spreman. Stoga se očekuje da će početkom 2008.
zahvaljujući čitavom sistemu početi da se ubiru dividende sa sve
snažnijeg globalnog tržišta upravljanjem brodovima, automobilima i
avionima.
Računa se da će ukupno 30 satelita biti razmešteno u svemiru u
narednih 20 godina. Jedan kontrolni centar nalaziće se u
Obervafenhoferu, u blizini Minhena, a drugi u Fučiniju, blizu Rima.
Ugovori o tome, međutim, još nisu kompletirani.
Za razliku od američkog GPS, kojim upravlja Ministarstvo odbrane
SAD, 'Galileo' će se isključivo koristiti za civilne potrebe. Moguća
zarada procenjuje se na oko 90 milijardi evra i otvaranje više od
100.000 radnih mesta. Povrh svega, projekat 'Galileo' biće snažna
potvrda da članice EU mogu da sarađuju i na najosetljivijim
pitanjima.
Bude li sve išlo po planu i 'Galileo' kompletno uđe u upotrebu
2010. on se neće nadmetati samo sa GPS, nego će istovremneo biti i
njegova dopuna. ESA ocenjuje da taj izuzetan poduhvat otvara novu
stranicu u oblasti navigacije i jačanja evropske strateške,
ekonomske i politicke nezavisnosti.
'Galileo' će istovremeneo omogućiti da se precizno određuju
lokacija aviona, brodova i automobila i plan njihovog kretanja, a
moći će da se koristi i u poljoprivredi, ekologiji, istraživačkim i
hitnim operacijama.
***
Evropski tehnološki odgovor na američki navigacijski sistem GPS
danas je postao realnost- prvi satelit projekta Galileo je uspešno
lansiran u orbitu oko zemlje, gde će mu se , tokom narednih pet
godina, pridružiti još 29 satelita koji će zajedno, formiati prvu
globalnu civilnu navigacionu mrežu na svetu.
Sashastar
|