13.05.2005.
POLEĆE NOVI SVEMIRSKI AVION
U Engleskoj su u toku testiranja prve kosmičke letelice bez
raketnog pogona
LONDON - Jeftino i bezbedno putovanje u kosmos već godinama čini
se kao nedostižan cilj. Još od početka ere svemirskih letova, rakete
su jedini ekonomičan način lansiranja satelita. Američki spejsšatl,
na primer, iako tehnološki impresivan, nije nimalo ekonomičan. Sada
je, međutim, tim britanskih naučnika na pragu pronalaska koji bi
mogao revolucionarno da olakša letove u svemir.
Svemirski avion "Skajlon" nastaje na jednom napuštenom skladištu
bojlera, na jugu Engleske. Vođa tima naučnika koji upravo testira
motor nove letelice je Alan Bond.
- Naša letelica neće imati komponente koje se prilikom lansiranja
odbacuju, kao što je to slučaj sa sadašnjim raketama. Ako u tome
uspemo, biće to prvi let u kosmos na način koji je opisan u naučnofantastičnim
romanima - kaže Bond za BBC.
"Skajlon" je projektovan tako da može da ponese u orbitu do 12
tona tereta, a poletaće i sletaće na uobičajene avionske piste. Za
razliku od raketa, koje sve gorivo nose sa sobom, čime povećavaju
svoj teret, "Skajlon" će kao gorivo koristiti kiseonik iz Zemljine
atmosfere.
- Način da se letelici pomogne da dospe do orbite jeste da
koristimo Zemljinu atmosferu za poletanje letelice s krilima, kao
što to čine svi normalni avioni, a takođe da je upotrebimo kao
gorivo - navodi Alan Bond.
Trenutno 10.000 dolara košta da se kilogram tereta prenese do
orbite, pomoću konvencionalnih raketa. Pošto "Skajlon" ne mora da
nosi sve gorivo, troškovi bi mogli da se smanje na samo hiljadu
dolara po kilogramu. To bi moglo da otvori kosmos za mnogo više
poslovnih operacija.
Međutim, kako primećuje Žan-Žak Žordan, direktor Evropske
svemirske agencije, niko zasad tačno ne zna kako će ovo izgledati u
praksi.
- Da bi se konstruisala letelica koja će biti u stanju da značajno
smanji troškove lansiranja, potrebno je dosta prethodnog ulaganja. A
jedini način da se amortizuju ta prethodna ulaganja jeste da postoji
značajniji svemirski saobraćaj nego što je to danas. Pitanje je da
li će manji troškovi odlaska u svemir bitno povećati ovaj saobraćaj.
To zasad niko ne zna - kaže đordan.
Uspeh "Skajlona" zavisiće od toga koliko se uspešnim pokaže
inovativni raketni motor na vazduh. A to opet zavisi od jednog
njegovog dela za koji drugi inženjeri kažu da ga je gotovo nemoguće
napraviti.
Reč je o, kako navodi BBC, delu motora koji bi vazduh koji tu uđe
zagrevao do hiljadu stepeni, a zatim ga ohladio do minus 140
stepeni, pre nego što uđe u deo motora za pogon. I sve to treba
obaviti a da se motor pri tom ne zaledi. Alan Bond i njegov tim rade
na ovom delu motora već 20 godina i sada su spremni da ga testiraju.
(BETA) |