Upravo sam na kanalu Discovery Europe gledao jednu veoma zanimljivu
emisiju koja je govorila o šatlovima. Radi se o emisiji Extreme Machines
u kojoj pretstavljaju, ko što ime kaže, raznorazne "moćne" mašine ali sa
svih krajeva sveta (pre neki dan je, recimo, emisija bila posvećena
An-225 i prilično su ga nahvalili).
Veoma detaljno su opisani i sve prednosti ali i svi nedostaci ovakvog
lansiranja (čak su spomenuli i da je glavni nedostatak danas -
zastarelost opreme). Dali su dosta zanimljivih podataka. Ja bih izdvojio
par:
- U pripremi svakog leta direktno i indirektno učestvuje 30 000
ljudi.
- Cena svakog leta pojedinačno iznosi oko milijardu dolara(!!!) U ovo
su, razume se, uključeni bukvalno svi troškovi
oko pripreme broda i posade, samog lansiranja itd.
- Emisija je snimljena 1998. Pomenuli su da je do tada bilo samo 5
prekinutih lansiranja. Nisu rekli koliko je do tada ukupno bilo
lansiranja ali to lako može da se proveri.
- Meni najzanimljivija i "najstrašnija" stvar za koju sam prvi put
noćas čuo! Naime, sasvim se osnovano može pretpostaviti da posada
Čelindžera nije poginula odmah u trenutku eksplozije!!! Na snimku se
jasno vidi da je ceo prednji deo orbitera (odnosno "kokpit" da ga
nazovemo u avionskom žargonu) ostao u jednom komadu! Teško je
pretpostaviti kakva je oštećenja pretrpeo kada je centralni rezervoar
eksplodirao ali je moguće da je neko od posade ostao živ ili čak svesan
sve dok se "kokpit" nije razbio o površinu okeana - posle 2 minuta
slobodnog pada!!! Širi komentar nije potreban!
Interesantna je bila i priča o svakojakim testovima sa sistemima za
evakuaciju posade koji su izvođeni posle ove tragedije. Međutim, spiker
je napomenuo da ni jedan nikada nije instaliran!!!
Puno pozdrava,
Marko Tarabanovic
|