Odgovor
U budućnosti nisu planirana nova sletanja na
Veneru (čak ni u nekim dugoročnim najavama) pa se zato moramo
vratiti u prošlost i videti kako je to tamo bilo rešeno.
|
Veća slika 90 k
Kopija lendera (napred) i broda (u pozadini) "Venera
13" u paviljonu "Kosmos" u Moskvi. Lender se smešta u braon
sferu na vrhu broda koja ga štiti prilikom putovanja do
planete i ulaska u njenu atmosferu. |
Venera je intenzivno istraživana tokom
60tih i 70tih godina prošlog veka. Iako je prvi brod koji je
proleteo pored nje bio američki Mariner 2 (1962), planeta je
daleko više istraživana od strane Sovjetskog Saveza
koji je ka njoj poslao ukupno 29 letilica (naspram samo 6
američkih) od kojih je 18 došlo do cilja (naspram 5 američka).
Pored toga, planetu su posetila još tri američka broda (Mariner
10, Galileo i Kasini), ali ona nije bila
njihovo krajnje odredište pa su samo proleteli pored nje
iskoristivši njenu gravitaciju kako bi stekli potrebnu brzinu za
dalje putovanje.
Ukupno 8 sovjetskih lendera je uspešno
izvršilo meko sletanje na površinu planete i određeno vreme su sa
nje slali različite informacije (naspram samo jednog tvrdog
sletanja sonde sa američkog broda Mariner Venus 2).
Pritisak na površini Venere je oko 90 puta
veći nego na Zemlji (što odgovara pritisku na dubini okeana od 800
m) dok je temperatura pakleno visoka i iznosi prosečno 450°C
(dovoljno da se istopi, recimo, olovo ili cink ili da proključa
živa). Kombinacija ova dva faktora svakako veoma otežava izradu
samih sondi i lendera.
Prva sovjetska sonda koja se spustila u
atmosferu Venere, "Venera 4", projektovana je da izdrži pritisak
od samo 10 atmosfera ali se raspala na visini od 26 kilometara pri
pritisku od 15 atmosfera. Poučeni tim iskustvom inžinjeri su
postepeno uspeli da izgrade letilice koje bi bez problema mogle da
izdrže i pritisak do 180 atmosfera što je više nego dovoljno i za
pritisak na površini Venere.
Sama "školjka" se pravi, u glavnom, od
titanijuma, kao što ste pretpostavili, dok je za vreme ulaska u
atmosferu letilica smeštena u posebnu sferu koja je obložena
ugljenikom (i koja se na određenoj visini odbacuje) pa nije
nikakav problem da izdrži i mnogo veće temperature i pritiske.
Međutim, daleko veći problem je kako od toplote zaštititi uređaje
unutar same letilice, kao i brojne senzore na spoljnom delu
(kamere, recimo), koji se, naravno, ne mogu praviti od
temperaturno visoko otpornih materijala niti mogu normalno raditi
na visokim temperaturama. Zato su korišćeni razni termoizolacioni
slojevi, a počevši od Venere 8 ugrađivani
su i specijalni sistemi za hlađenje. Na žalost, sve to nije
dovoljno pa je najduže emitovanje podataka bilo u slučaju lendera
Venere 13 čiji su sistemi na površini izdržali ukupno 127 minuta.
Tu treba pomenuti i Veneru 12 (110 minuta) i Veneru 11 (95 minuta)
čiji signali nisu prekinut zbog kvara na lenderima već prosto zbog
toga što je orbiter, koji je preusmeravao signal ka Zemlji,
planirano izašao iz dometa posle tog vremenskog perioda. Moguće je
da su ti lenderi funkcionisali i duže, ali
dok su orbiteri ponovo došli u poziciju da komuniciraju sa njima
signala više nije bilo.
Teško je pretpostaviti šta se sve može
izgraditi u budućnosti, posebno što odavno (preko 20 godina) niko
ozbiljno ne radi na razvoju ove tehnologije. Ipak, realno je
pretpostaviti da bi, prvenstveno, sistemi za unutrašnje hlađenje
mogli da budu usavršeni, uz dodatnu termoizolaciju što bi
omogućilo ostalim sistemima da znatno duže budu operativni na
površini planete, možda čak i 24 sata.
Ali verovatno se još dugo niko neće
odvažiti da ponovo sleti na Veneru, prvenstveno zbog toga što je
ulog veliki, a dobitak veoma mali. Za sada
je sve usmereno prvenstveno ka Marsu, a što
se Venere tiče daleko se više isplati istraživanje iz orbite. Već
početkom 2004. godine pored nje će proći američki brod Mesindžer
(Messager) na svom putu ka Merkuru, a za 2005. je planirano
lansiranje evropskog broda Venus Express koji će ujedno biti i
prvi brod za dugogodišnje orbitalno istraživanje Venere još od
Magelana (1989).
Marko Tarabanović
|