|
U svojoj knjizi Enderova Igra, Orson Skot Kard je opisao simulatore svemirske borbe - kompjuterski generisane taktič ke simulacije u kojima bi polaznici oficirske škole vežbali svoje veštine u upravljanju velikim flotama - i borbi sa još većim neprijateljskim. Ko je čitao knjigu seća se da su ti isti simulatori iskorišćeni da bi mali Ender, strateški child prodigy,misleć i da upravlja virtualnim jedinicama, davao naredbe pravoj floti na ogromnoj udaljenosti od njega, u sukobu sa nadmoć nim vanzemaljskim neprijateljem. Orson Skot Kard tada svakako nije igrao RTS strategije koje se danas vrte na našim personalnim računarima, još ih nije ni bilo, ipak, zamislio je jedan vrlo realan sistem borbe, u 3D prostoru, u kome komandir daje naredbe jedinicama, usmerava ih, odre|uje njihove formacije i žrtvuje ih po potrebi zarad višeg cilja. Prošlo je dosta vremena od sada davne 1985. kada je izašla Enderova Igra, da bi došli do tog nivoa da, u svojim domovima, igramo jednu takvu simulaciju. Iako je prvi Homeworld bio revolucionaran i fantastičan, tek je njegov drugi nastavak dostigao kvalitet onoga što sam još davno zamislio, čitajući pomenuti roman. Realnost Homeworlda 2, počevši od detaljne grafike i zvuka koji ubedljivo prenosi atmosferu dubokog svemira (barem onu iz filmova sa kojom jedinom za sada možemo da je poredimo i u kojoj smo navikli da zapravo ima zvuka), preko potpune slobode kretanja u 3D prostoru pa sve do velike težine igre, zaista dostiže visoke nivoe i ide dalje od trenutnog doživljaja pretvarajuć i igru u jedno pravo malo životno iskustvo. Dobro, da ne preterujem, nisam od onih koji veruje da virtualno iskustvo može zameniti ono stvarno, ali to je samo zato što sam ro|en u 20-om veku. Generacija koja ovih dana dolazi na svet možda neće praviti takvu razliku, a Homeworld je jedan dobar korak u tom smeru. Na sreću ili žalost.
U svakom
slučaju, i mi realisti možemo da uživamo u ovoj simulaciji. Osećaj prostora
je neverovatan. Vaši agilni lovci će ga gutati u paničnim pokušajima da budu
na dva mesta u isto vreme (svi su takvi), dok će inertni borbeni brodovi
polako kliziti kroz ništavilo, najavljujući time da kad jednom stignu gde
idu, više nema šale. Proporcije su sjajne, vaši najmanji brodovi su
desetostruko manji od najvećih, a ti najveći ne mogu da se mere sa nekim
objektima u svemiru, bilo prirodnim, bilo veštačkim. Nije sve u vizualnosti.
Pravu čar čine brojne taktičke mogućnosti, od velikog izbora brodova do isto
tako velikog broja kombinacija manevara i formacija. Samim tim dolazimo i do
pitanja igrivosti ovog naslova, to jest do nas – igrača. Zahvaljujući
odličnom, usavršenom interfejsu, kompleksni strateški elementi omogućiće
jednima da uništavaju brojno nadmoć ne neprijateljske flote (a na drugačije
nećete naleteti) dok će druge, izfrustrirane težinom i kompleksnošću igre,
uputiti ka nekom drugom naslovu. Treba, dakle, reći da Homeworld 2 nije igra
za svakoga, što možda lepo zvuči hard core gamerima ali i nije baš tako
pohvalno. Pitanje je koliko ljudi zapravo želi da ulaže toliko truda u nešto
što realno ne donosi rezultate (u oglasima još nisam video ponudu za
potencijalnog komandira svemirske flote), osim ako u njih ne ubrajate
odvijanje sjajne priče i trijumfalno finale. Homeworld predstavlja evoluciju
u svetu zabave, takav tip igara namenjen je za doba u kome neka verzija PGLa
postoji i na Olimpijadi i u kojoj je uspeh u nekoj virtualnoj igri jednako
cenjen koliko i onaj u nekoj igri sa, recimo, loptom. Da li se tom vremenu
treba radovati prevazilazi temu ovog opisa, ali takav jedan pristup u
pravljenju igara svakako nije prosečan i svakodnevan, pa ga treba ceniti. (septembar2004.)
|