U godini koja je upravo za nama, kojom je otpočeo XXI vek,
ostavili smo iza sebe jedan krajnje specifičan “jubilej”:
navršenje magične godine 2001. u kojoj su, davne 1968, Stenli Kjubrik i ser
Artur Klark smestili svoju viziju “Svemirske odiseje”. O ovom slavnom
filmu i njegovim raznolikim tumačenjima već je gotovo
sve rečeno. Ovde bismo se ukratko osvrnuli na ono što predstavlja njegov
ključni motiv – problem kontakta sa vanzemaljskim inteligentnim bićima, ili
“prvog kontakta”. Da je kontakt središnja tema “Odiseje” iako se u njoj
eksplicitno ne pojavljuju takva bića, jasno je nakon tek malo promišljanja.
Motiv koji se prostire kroz čitav film – crni monolit – očigledno je
artefakt vanzemaljske civilizacije toliko napredne da se njena tehnologija
(u skladu sa isto tako poznatim geslom samog Klarka) “ne može razlikovati od
magije”. Kao što ćemo videti, upravo je susret sa takvim artefaktom jedan od
najprihvatljivijih i najverovatnijih načina “prvog kontakta” o kojima se
poslednjih decenija mnogo raspravlja u naučnoj literaturi.
Ovo treba pomenuti pošto 2001. godina predstavlja jubilej iz još jednog razloga.
Pre 30 godina, septembra 1971. godine, je u Bjurakanu (u tadašnjoj
sovjetskoj republici Jermeniji) održana slavna medjunarodna konferencija
koju su zajednički organizovale američka i ruska akademija nauka, posvećena
traganju za razumnim životom van Zemlje. Upravo na toj konferenciji je
snažno promovisan nešto ranije skovan poznati termin SETI (od engl. Search
for ExtraTerrestrial Intelligence, odn. potraga za
vanzemaljskom inteligencijom). Na izvestan način, upravo je Bjurakanska
konferencija označila konačno sticanje naučnog legitimiteta za traganje za
SETI kao ozbiljnu istraživačku disciplinu.
To, naravno, ne znači da se o SETI problematici nije raspravljalo mnogo
pre 1971, pa da i nisu vršeni određeni pokušaji u tom smislu. Još od samog
početka antičke filozofske tradicije, od Anaksimandra iz Mileta, verovalo se
u postojanje “mnoštva svetova” od kojih bi mnogi bili, sasvim analogno
našem, nastanjeni živim i razumnim bićima. Ovo stanovište su naročito
zagovarali najistaknutiji antički atomisti, Demokrit i Epikur. Kasnije je
ono, skupa sa ostatkom materijalističke tradicije antike, palo u nemilost i
pojavilo se iznova tek tokom Renesanse. Zagovaranje “mnoštva svetova” bio je
jedan od glavnih grehova pripisanih Đordanu Brunu, zbog kojih je 1600.
godine spaljen na lomači. Međutim, prva praktična ideja o komunikaciji
sa vanzemaljskim razumom koji bi mogao nastanjivati te “druge svetove”
pripisuje se genijalnom nemačkom matematičaru Karlu Fridrihu Gausu
(1777-1855). On je predložio da bi se svojevrsnom pejzažnom arhitekturom
(npr. sađenjem žita u velikim ravnicama u obliku pravouglog trougla) moglo
obznaniti svemiru i eventualnim razumnim bićima u njemu naše prisustvo. I
drugi autori su tokom XIX veka iznosili slične ideje, uglavnom zasnovane na
uverenju da bi negde drugde u Sunčevom sistemu, najverovatnije na Marsu,
mogle postojati zajednice inteligentnih bića. Ovi “signali”
nama deluju, naravno, gotovo smešno, ali treba zapaziti da iza njih stoji
pretpostavka – koje se držimo i danas – da bi bez obzira koliko fizički,
hemijski i biološki različita, ta druga inteligentna bića svakako posedovala
iste univerzalne matematičke pojmove.
Među pionirima SETI-ija ne može se izbeći pominjanje našeg velikana Nikole
Tesle koji je prvi predložio korišćenje radiotalasa za komunikaciju sa
vanzemaljskim razumnim bićima. Kao vizionar široke imaginacije (nije čudno
da mu je blizak lični prijatelj bio Hjugo Gernsbek, pionir američke naučne
fantastike), Tesla je bio lično duboko ubeđen u postojanje života i razuma
širom kosmosa, o čemu je često pisao i govorio. Izgleda da je i on delio
uverenje mnogih svojih savremenika o mogućnosti postojanja razvijene
tehnološke civilizacije na Marsu, za šta danas znamo da je sasvim bez osnova
i da je Mars najverovatnije potpuno mrtav svet (čak i ako su izvesni
primitivni jednoćelijski oblici života na njemu mogli nekada postojati, o
čemu se vode intenzivne debate). Međutim, njegova ideja o komuniciranju
radio-talasima ostala je do današnjeg dana kičma gotovo svih SETI projekata.
Prvi projekat te vrste bio je ostvaren sredinom 1960-tih godina u Grin
Benku (američka savezna država Virdžinija), gde su pomoću jednog od
najboljih radio-teleskopa tog vremena osluškivane dve obližnje zvezde,
Epsilon Jordana i Tau Kita, za koje znamo da su slične Suncu. Ovo je bio
čuveni projekat “Ozma”, čiji je autor i spiritus movens bio američki
radio-astronom Frenk Drejk. Projekat je (kao i svi potonji) bio neuspešan u
bukvalnom smislu da signali tehnološkog porekla nisu otkriveni, ali je
otvorio put daljim istraživanjima, a znanje stečeno kroz ovaj i slične
projekte ostaje trajna tekovina čovečanstva.
U ponekim krugovima još uvek vlada
nesuvislo uverenje da su SETI studije, kao i čitava oblast astrobiologije na
margini ili čak izvan nauke, s obzirom da njihov središnji predmet studija
(vanzemaljski razum, odnosno život) nije još pozitivno identifikovan. Stoga
je i na Bjurakanskoj, kao i na docnijim konferencijama, ogromna pažnja
posvećena naučnom utemeljenju SETI projekata. Ovom poduhvatu su najviše
doprinela dvojica nažalost pokojnih velikana, centralnih ličnosti
Bjurakanske konferencije, za koje se sa pravom može tvrditi da su očevi
modernog SETI-ija, Rus Josif Šklovski i Amerikanac Karl Segan. Njihova
zajednička knjiga “Vasiona, život, razum” (prevedena i kod nas pre desetak
godina), odigrala je ključnu ulogu u formiranju čitave generacije mlađih i
poletnih astrobiologa i SETI-istraživača. Veliki lični prijatelji, Segan i
Šklovski su se odlikovali ne samo vrhunskim naučnim dostignućima (Šklovski
je, recimo, predvideo postojanje emisije međuzvezdanog vodonika na talasnoj
dužini od 21 cm, dok je “Seganov radijus” već klasični pojam u teoriji
formiranja planeta, koju je upravo on prvi stavio na čvrste temelje), već i
izrazitim talentom za popularizaciju nauke.
|