Astronautika

astronautika
ODLUKA O VELIKOJ MISIJI 12. FEBRUARA

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

NASA i ESA pripremaju veliku misiju, misiju za istoriju. Biće upućena ili u oblast Jupitera ili u oblast Saturna. Odluka se čeka. Jupiter vs Saturn
Start
Možda na Titanu...
... možda na Evropi...
... u Jupiterovom sistemu.

Nasa i Esa će 12. februara saopštiti javnosti za koju su se ambicioznu misiju odlučili. Da je odluka izuzetno teška govori i činjenica da je konačni termin za odabir više puta pomeran. U sredu, 28. januara, će biti održan završni sastanak posle kojeg se čeka odobrenje najviših zvaničnika Nase i Ese.

Trenutno su na stolu dve mega misije od kojih će samo jedna biti realizovana. Jupiter se bori protiv Saturna. Mala Evropa protiv velikog Titana. Jupiterovi i Saturnovi sateliti su geološki živi. Da li su i biološki? I Evropa i Titan možda imaju uslova za razvoj živog sveta. Treba ih iz blizine ispitati najboljim instrumentima sa kojim u ovom trenutku raspolažemo, radarom probiti ledenu površinu i odrediti dubinu vodenog okeana, mapirati

Planetarni naučnici mesecima unazad razmenjuju argumente, ubeđuju jedni druge, crtaju dopadljive dijagrame i ilustracije. Kako se rok za odluku približava tako su njihovi glasovi u javnosti sve jači. U raspravu su se uključili i ugledni naučni časopisi koji daju veoma blagu prednost jednoj ili drugoj planeti.

Ma koja misija da bude odabrana biće to nešto najbolje u istoriji planetarnih istraživanja. Razvoj misije će trajati mnogo godina da bi se put Saturna ili Jupitera krenulo 2020. godine. Do Saturna se stiže 2030. a do Jupitera 2028. godine. Jasno je da će ovo za mnoge u Nasi i Esi biti i najveća planetarna avantura u životu zato treba odabrati mudro i racionalno.

(23.01.2009.)