razno

am istražuje
Jupiter vs Saturn

Vaši komentari

Za sledeći broj Astronomije Srđan Penjivrag, komentator i analitičar planetarnih misija našeg časopisa, priprema članak o planovima Nase da u sledećoj deceniji pokrene glamuroznu, mega-planetarnu misiju. U igri su trenutno dve mogućnosti i, kaže Penjivrag, u Nasi se intenzivno razmišlja o izboru. Moguće je i da će u čitav projekat Nasa da uđe u kooperaciji sa Evropskom svemirskom agencijom. Iskustvo u misiji Kasini gde se ta saradnja pokazala veoma uspešnom, sugerišu da se i u naredne velike misije ide u kooperaciji. Kasini je produkt saradnje Nase sa Esom i Italijanskom svemirskom agencijom.

Kako sada stoje stvari u igri su dve misije: jedna koja bi bila upućena ka Jupiteru i druga koja bi za cilj imala Saturn. Obe planete su interesantne ne toliko same po sebi koliko zbog nekih svojih intrigantnih satelita. Oba sistema satelita i Jupiterovih i Saturnovih su privlačna i biće jako teško odlučiti se za neku od dve opcije.

Postavljamo pitanje vama, šta biste vi izabrali? Ako ste neodlučni evo natuknica koja će vam možda pomoći da se odlučite. REZULTAT ANKETE

JUPITER    SATURN
Evropa, pre svega! Jupiterov satelit  Evropa je siguran cilj ako ne prve naredne, onda neke sledeće misije. Evropa je zaleđeni okean. Ispod debele naslage leda nalazi se ogromna količina vode koja nadmašuje sve vode koja postoji na našoj planeti. Šta se nalazi u toj vodi to je ono što naučnike interesuje. Teorijski moguće je da u dubinama Evrope postoji život! Ekstremofili na Zemlji žive u sličnim uslovima. Titan. Taj satelit je ekstremno zanimljiv. Nakon što je na njega sletela evropska sonda Hajgens (ispaljena 2004. sa letelice Kasini) interesovanje za taj satelit je dostiglo usijanje. Rezultati pristigli sa sonde Hajgens su pokazali da Titan ima bogatu atmosferu, sličnu onoj koja je obavijala Zemlju kada se na njoj rađao život. Sem toga, satelit prekrivaju brojna jezera tečnih organskih jedinjenja. Šta se bućka u tim jezerima?
Problemi Problemi
Ne zna se pouzdano koliko je ledeni pokrivač debeo. Procene se kreću od nekoliko do preko 100 kilometara. Naučnici bi želeli da taj led probiju i zarone u vodu, ali ako je led enormno debeo, na svoj cilj  moraće da pričekaju - puno godina. Ne postoje tehnički problemi da se Titan istražuje iz orbite i da se na njega spusti laboratorija, pa možda i rover. Problem je samo primamljivost drugih destinacija. Naredna Kasinijeva osmatranja Titana treba da pokažu koliko je Titan interesantniji od konkurencije.
Ostalo Ostalo
Svaki od velikih Jupiterovih satelita predstavlja zagonetku za sebe. Io je najdinamičniji satelit jer zapravo vri od snažnih vulkanskih erupcija. Zašto su sateliti toliko različiti? Kako na satelite utiče gigantski Jupiter?

Pa i sam Jupiter zahteva pomno osmatranje. To je najmoćnija i po tome najvažnija planeta Sunčevog sistema koja ima odlučujući uticaj na asteroidni pojas, ali i na druge planete.

Enceladus: na tom satelitu Kasini je uočio ogromne erupcije vode. Voda se nalazi tik ispod njegove površine i on je cilj velike pažnje Kasinija. Upoznavanje mehanizama rada ovih vodenih vulkana doprineće boljem razumevanju dinamičkih procesa ne samo ovog već i drugih sličnih tela.
Prstenovi O prstenovima Saturna astronomi su mnogo naučili u misiji Kasini. Ali prstenovi su večno promenljivi i predstavljaju stalnu metu osmatranja i proučavanja.
Linkovi Linkovi
Mora na Titanu?

(17.11.2008.)

Komentari

17.11.2008.

Kako je krenulo u NASA-i, nsece nista biti od toga. Jedino ako Amerika ponovo pozeli reklamu.

Ljubomir

18.11.2008.

Uuu kakav izbor! Krenem da glasam za \"Jupiter\", pa se setim necega interesantnijeg u vezi Saturna, i tako u krug! Jos nisam glasao ;-)

Ljubisa

03.12.2008.

Kako kaze Ljubisa \"AUUU kakav izbor\". I ja imam slican problem, ali na kraju bih se ipak odlucio za Jupiter iz prostog razloga sto smatram da i on zasluzuje jednu tako uspesnu i veliku misiju kakva je uprilicena Saturnu sa misijom Kasini-Hajgens. Smatram da je Jupiterov sistem satelita izuzetno zanimljiv i privlacan za proucavanje.

Zoran

02.12.2008.

Ovde sam mogao samo da \"prelomim preko kolena\"! A da li će misije uopšte biti, to je pitanje za narednu anketu...

Nikola Matić

07.12.2008.

Zorane, isto smo \"prelomili\". Saturn ima Kasini misiju. Neka se ide nekim redom. Jupiter zaista zasluzuje jednu veliku misiju!

Ljubisa