Astronautika

NASA U POTRAZI ZA STARIM BRODOVIMA

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Prošlomjesečni neuspješni test NASAina svemirskog broda Orion te cijeli niz pitanja koja su ugledala svjetlo dana nakon što je kapsula za posadu razbijena pri udaru u Zemlju, natjeralo je inženjere projekta Constellation da potraže tri i pol desetljeća stare svemirske brodove Apollo ne bi li iz "zastarjelih" tehnologija naučili znanje koje se u međuvremeno zagubilo po mračnim arhivama.

Inženjeri iz Goddardova svemirskog centra pregledavaju konstrukcijske elemente tri i pol desetljeća starog svemirskog broda Apollo

Svemirski brodovi Orion kojima NASA namjerava krenuti u novu generaciju svemirskih letova koji uključuju i povratak ljudi na Mjesec prošlog su se mjeseca suočili s nizom problema a posebice oko termičke izolacije kapsule kojom se astronauti vraćaju na Zemlju. Nepredviđene teškoće natjerale su inženjere na posjet Smithsonovom institutu i nacionalnom zračnom i svemirskom muzeju kako bi iz arhive izvukli komade termičkog štita letjelica Apollo stare više od 35 godina ne bi li iz njih naučili zaboravljeno znanje starih inženjera.

Smithsonov institut inače čuva sve dijelove svemirske tehnologije koji su tijekom desetljeća svemirske ere ipak ostali na Zemlji. Kada je NASAina ekipa otpakirala dijelove termičkog štita Apollo letjelice iz 1966. godine bili su nemalo iznenađeni u kako se dobrom stanju isti nalaze. "Bilo je to otkriće poput božićnog poklona za malu djecu", izjavila je Elizabeth Pugel iz NASAina istraživačkog centra Goddard. Ekipi istraživača sada predstoje analize termičke oplate i nosive metalne konstrukcije te načina lijepljenja jednih na druge, kako bi budući svemirski brodovi bili sigurni za astronaute.

Iako na prvi pogled izgleda nevjerojatno, ovih a naročito narednih godina krenuti će velika potraga za arhivskim materijalima projekta Apollo obzirom se cijeli američki svemirski program budućnosti zapravo temelji na konstrukcijskim principima iz, pomalo zaboravljene, prošlosti.

(10.10.2008.)