Astronautika

astronautika
CC/C TRANSPORTNI SUSTAVI
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kriza pilotiranih i nepilotiranih svemirskih brodova za potporu Američke ljudske prisutnosti u svemiru, budućih misija ka orbitalnim stanicama, Mjesecu i Marsu natjerala NASAu da alternativna rješenja potraži u privatnom sektoru.

Amerikancima je svakim danom sve jasnije kako postojeći raketoplani neće moći odraditi niti minumum zahtjeva koje se pred njih postavljaju, a datum umirovljenja najsuvremenijeg od preostalo troje raketoplana – "Endavura" je poznat – 31.12.2010.

Nova generacija pilotiranih svemirskih brodova; "CEV", samo na papiru može biti spremna za prvi let oko 2012., a njihova operativna upotreba zasigurno neće uslijediti prije 2015. U međuvremenu NASA je već potpisala ugovore koji im osiguravaju određeni prostor (teret), odnosno mjesto za astronauta u Ruskim "Progresima" i "Sojuzima", no to ni izdaleka ne može zadovoljiti američke potrebe.

Stoga je NASA izdala propozicije za privatnu industriju od koje se traži konstruiranje CC/C (Crew and Cargo transport Concepts) svemirskih brodova te da isti već tijekom 2008. demonstriraju lansiranje letjelice sa i bez hermetičnog odjeljka u svemir i siguran povratak cijele letjelice ili njene kapsule na Zemlju. Preko 500 milijuna USD osigurano je za najuspješnije, tehnički i komercijalno iskoristive projekte, a zasada je preko 90 američkih tvrtki prijavilo svoje idejne projekte.

"Svemirski biznis" polako, ali ipak zasigurno, ulazi na mala vrata privatnih tvrtki koje imaju dovoljno novaca da stanu iza svemirske tehnologije. Stvar je političke ili poslovne odluke kada će NASA prestati biti jedina američka agencija sposobna za letove u svemir. Burt Rutan je otvorio Pandorina vrata, a sada je došlo vrijeme da netko usklikne; "SVEMIRE, OTVORI SE!"

(19.02.2006.)