Astronomski magazin - HOME

am@astronomija.co.rs
 
 
 Astronautika
 

Sadržaj AM
 

Potražite u AM

 
NSPoint

saobraćaj
Poslednji let šatla?
 

Eksplozija spejs šatla Kolumbija, 16. januara 2003. godine i tragična smrt koja je tada zadesila posadu ove letelice bila je žestok udarac za Nasu. Cela flota šatlova se prizemila na neodređeno vreme, tj. dok se ne utvrde i ne otklone uzroci tragedije. Ceo taj posao trajao je više od dve godine i konačno 26. jula 2005. u 16 sati i 39 minuta po našem vremenu, praćen aplauzima i uzvicima ushićenja više hiljada posmatrača, sa kosmodroma Kejp Kanaveral, uzleteo je spejs šatl Diskaveri. Bilo je zebnji i nervoze, ali lansiranje je proteklo besprekorno, rutinski. Publika je bila oduševljena, kontlori leta su odahnuli i čestitali jedan drugima, a u medijima širom sveta pojavili su se naslovi o tome kako je Nasa konačno povratila poljuljani ugled. Čak je bilo govora i on „novom poglavlju u istoriji istraživanje svemira“. Nije se ponovio kvar na senzoru za gorivo, koji je sprečio lansiranje 13. jula, šatl je bez problema savladao odvajanje raketnog pogona i spoljnih rezervoara. Posle osam i po minuta leta, ugašeni su motori i šatl je ušao u planiranu orbitu.

Ali onda je primećena na nekim snimcima krhotina koja se u toku lansiranja odlepila od broda. Lansiranje je snimano sa preko 100 kamera koje su pratile poletanje iz različitih uglova, a jedna od njih, smeštane na spoljnom tanku za gorivo zabeležila je najmanje jedan komad krhotine koja je otpala sa letelice tokom poletanja.

Zvaničnici Nase dali su oficijelnu izjavu da će strčnjaci pregledati svaki kadar svakog snimka poletanja kako bi utvrdili da li je u pitanju oštećenje koje bi moglo da ugrozi misiju. Prvi komentari su bili umirujući. Rečeno je da je u pitanju minijaturno oštećenje, da je u pitanju pločica od jdeva 4 cm, da do sada nikad ni jedno lansiranje nije toliko pažljivo snimano te da kontrolori sada prvi put vide neke možda sasvim uobičajene scene itd.

Ipak, poslednja vest glasi da je Nasa obustavila dalje letove šatlova. To se naravno ne odnosi na Diskaveri jer on prvo treba da se vrati na zemlju i to u jednom komadu i sa čitavom posadom. Ali, dalji letovi su obustavljeni! Kakve će to posledice imati ostaje da se vidi. Sada je sasvim jasno da su šatlovi nepouzdane letelice, koje će lepo i zaslužno stajati u nekom muzeju, ali njihovo mesto treba da zauzme neko pouzdanije vozilo.

Planirano je da se šatl Diskaveri vrati na zemlju 7. avgusta.

(29.07.2005.)

vrh