|
istorija kosmonautike |
Sve su počeli Nemci ... |
|
Vaši komentari |
27. maj. 2008.
Pošto se trenutno (po meni) ništa spektakularno novo ne
dešava u svemiru, u poslednje vreme puno čitam o istoriji astronautike, o
stvarima o kojim jako malo znam i o kojima donedavno nisi čak mogao ni da
pročitaš nešto. Naravno, tu su brojni sovjetski projekti, koji mi otkrivaju
pravo stanje u nauci u svetu tog vremena, a trci u osvajanju kosmosa (i
naoružanju) daju potpuno novu dimenziju. U nekoliko sledećih nastavaka ću
pokušati da sa vama podelim neke od tih zanimljivih projekata.
Počeo sam sa
Sovjetima, a nastaviću sa jednim nemačkim
projektom, koji je dobro poznat svim ljubiteljima raketa, a čija iskustva su
utkana u sve kasnije, pa i današnje rakete i letilice.
|
Tokom
drugog svetskog rata,
nemački inženjeri
[1] su preduzimali neviđena istraživanja na mnogim poljima u
želji da naprave konačno oružje za odmazdu. U samom vrhu je bio
projekat za raketno oružje. Kapitalizujući ogromno iskustvo koje su
nemački raketni entuzijasti sakupili tokom druge polovine dvadesetih
godina, grupa inženjera predvođena
Wernherom von Braunom i Walterom Riedelom iz tajnog
centara u Peenemündeu
napravila je vođenu balističku raketu do tada neviđene veličine i
dometa. Zvanično je nazvana "Oružje za odmazdu–2" ("Vergeltungswaffe-2",
ili "V–2", ili "Fau–2"), i mogla je da pogodi mete
udaljene nekih 300 km daleko.
Tehnički pregled rakete
A–4
Dužina |
14,03 metara
|
Maximalni
prečnik: |
1,68 metara
|
Lansirna
težina: |
12.870
kilograma |
Vreme rada
motora: |
70 secundi |
Maximalna
brzina: |
5.760
kilometera na sat |
Maximalna
brzina udarca u cilj: |
800 metara u
sekundi |
Maximalni
domet: |
330 kilometara |
Maximalna
visina: |
96 kilometara |
Potisak motora
na tlu: |
26 tona |
Potisak motora
na velikoj visini: |
30 tona |
Masa bojne
glave: |
900 – 1.000
kilograma |
Masa goriva
(alkohol): |
3,6 tona
|
Masa
oksidatora (tečni kiseonik): |
5 tona |
Raketa V–2, originalno označena
kao A–4, izrasla je iz nekoliko prethodnih projekata
sprovedenih u Penemindeu, uključujući eksperimentalnu raketu A–3
koja je imala domet od oko 50 kilometara.
Probna lansiranja A–4 su
otpočela 1942. a od 5. septembra 1944. projektil je počeo da se
koristi za napade na Englesku i savezničke ciljeve u Evropi.
Poslednja nemačka A–4 raketa lansirana je iz Penemindea 19. februara
1945.
Nakon rata, stručnjaci
britanske armije su pomogli nemačkim stručnjacima da lansiraju tri
rakete A–4 za Nemce
[2]. Značajan broj raketa tipa A–4 je lansiran i u Sjedinjenim
Državama.
Do jeseni 1947,
sovjetsko–nemački tim
[3] je iz baze u
Kapustinovom Jaru lansirao ukupno 11 raketa ovog tipa. One su
kasnije poslužile kao osnov za sovjetsku verziju ovog oružja,
porodica koja je označena kao R–1
[4].
Model prve rakete
u kosmosu, rakete V–2, u muzeju u Penemindeu. Prototip
rakete je na dnu imao nacrtan logotip "Žene na Mesecu" ("Frau
im Mond",
1929), prvog SF nemog filma koji je opisivao pitovanje u
svemir. |
Lansiranje
dvostepenog "Bumpera 8", američke verzije nemačke
rakete V–2. Tim lansiranjem od jula 1950. otpočela je
istorija Kejp Kanaverala na Floridi. Gornji stepen je mogao
da odleti na (tada) rekordnih 400 km, što je veća visina
nego ona koju postižu današnji šatlovi. |
Komora za
sagorevanje alkohola motora A–4 |
(Kliknite na sliku)
(13.05.2008.)
vrh
|
|
priključite
se |
|
Reč, dve o raketama -
Kratka šetnja kroz istoriju, kako se dele rakete....
Mjasišćevljev "Projekat 48"
NAJVEĆA NESREĆA U ISTORIJI KOSMONAUTIKE
|