Astronautika

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Yi So Yeon – prva južnokoreanka u svemiru

Južnokorejska astronautkinja Yi So Yeon nalazi se u bolnici zbog zdravstvenih problema prouzročenih tijekom rizičnog povratka iz orbite u svemirskom brodu Sojuz TMA 11. "Odgođena su sva njena pojavljivanja na državnoj televiziji i susreti sa novinarima te susret u predsjedničkom uredu", izjavili su predstavnici Južnokorejskog instituta za svemirska istraživanja. Zasad nije specificirano o kojim se točno zdravstvenim problemima radi no izvjesno je kako su astronauti-profesionalci Yuri Malenchenko (Rusija) i Peggy Whitson (SAD) znatno bolje podnjeli iznimno stresan i rizičan povratak na Zemlju. Mlada južnokorejanka koja je kao turist-astronaut prošla tek nekoliko mjeseci astronautske obuke nije bila adekvatno pripremljena za jednu od najrizičnijih misija povratka astronauta dosad.

Svemirski brod Sojuz TMA 11 je usljed cijelog niza nesretnih okolnosti, u potpuno automatiziranom načinu rada, za gotovo 500 km "promašio" mjesto spuštanja pri čemu su astronauti bili izloženi gotovo deseterostruko većem gravitacijskom opterećenju ("G") od onoga na Zemlji (ASTRONAUTI ZAMALAO DOŽIVJELI TRAGEDIJU). Piloti profesionalci pri 8G znaju izgubiti svijest! Tako velike G-vrijednosti imaju iznimno veliki utjecaj na krvožilni sustav čovjeka obzirom da krv u tim trenucima postaje nekoliko puta teža od tekućih metala usljed čega dolazi do pucanja krvnih žila po čitavom tijelu. Tijekom njenog osmodnevnog boravka u svemiru odradila je 18 eksperimenata iz područja biologije, geofizike i medicine. Južna Koreja platila je dvadeset milijuna USD Ruskoj svemirskoj agenciji za njezin let i tako postala 36. po redu zemlja koja je poslala čovjeka u svemir.

(01.05.2008.)