Astronautika

CASSINI U BLISKOM SUSRETU S ENCELADUSOM

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Američka robotička letjelica Cassini prekjučer kasno navečer po našem vremenu izvela je veoma zahtjevan i potencijalno opasan manevar bliskog preleta iznad Saturnova satelita Enceladus.

Shematski prikaz CASSINIjeva preleta iznad Enceladusa

Pri brzini od 17.7 km/s prozujala je na svega 25 km iznad južnog pola Enceladusa. Kada bi se radilo o geološki neaktivnom tijelu ovakav bi prelet bio čista aeronautička opasna egzibicija, no Enceladus je poznat po svojim izbačajima materije koji se prostiru i preko dvije stotine kilometara u visinu iznad površine, te je sonda zapravo namjerno upućena da proleti kroz njih kako bi se dobili podaci o sastavu i gustoći. Fotografiranje površine ovog je puta bilo u drugom planu.

Ledeni gejziri Enceladusa zagonetka su za astronome i geologe. Razumijevanje njihova nastanka i evolucije smatra se krucijalnim pitanjem pa čak i mogućim generatorom materije za jedinstven Saturnov prsten. Prema dosadašnjim saznanjima svake sekunde nekoliko stotina kilograma vodene pare, ledenih kristala i drugih plinova nepovratno odlazi iz dubokih spremišta ledenog Enceladusa u svemir. Veći dio te materije zarobljeno je gravitacijskim i magnetskim djelovanjem samog Saturna. Ovaj će prelet Cassinija vjerojatno dati i odgovore o intereakciji Saturnove magnetosfere i izbačaja mase s Enceladusa.

Cassini već godinama istražuje svijet "planete prstenova", misija je nedavno produžena, a kako se letjelica nalazi u odličnom stanju, vjeruje se kako će još duži niz godina biti naš prozor k dalekoj planeti s lica mjesta.

Tijekom ovog mjeseca Saturn izlazi nad istočnim horizontom sat i pol prije Sunca i vidljiv je kao sjajna jutarnja zvijezdica. Čak i jačim dalekozorom moguće je opaziti njegove prstenove koji ga oduvijek čine "posebnom" planetom u našem sustavu.

(11.10.2008.)