Astronautika

astronautika
"SHENZHOU VI" 100 DANA U ORBITI

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Krajem januara navršilo se punih 100 dana besprijekornog funkcioniranja orbitalnog modula Kineskog svemirskog broda "Shenzhou VI".

china_space_station_b.jpg (23406 bytes)
Buduća stanica?

Nakon njegova odvajanja od pilotiranog odjeljka (17.10.2005.) kojime su se drugi i treći Kineski astronaut, Fei Junlong i Nie Haisheng, vratili na zemlju po uspješnom okončanju petodnevne svemirske misije, orbitalni odjeljak ostavljen je u svemiru sa ciljem da se ispita mogućnost dugotrajnog funkcioniranja svih sustava orbitalnog modula u svemirskom okružju.

Prema informacijama iz Kineske nacionalne svemirske agencije (CNSA) svemirski je brod potpuno operativan; navigacijski, raketni, elektroenergetski te znanstveni podsustavi funkcioniraju besprijekorno, kao i sustavi prijenosa podataka te sustav za održavanje života.

Planirano je da se misija zaključi sredinom aprila, nakon čega će se donijeti odluka o mogućem produženju misije ili kontroliranom spuštanju orbitalnog modula u niže slojeve atmosfere gdje će izgorjeti.

Ovdje valja istaknuti izuzetan značaj ove misije za buduće Kineske pilotirane letove u svemir i to prvenstveno iz razloga pouzdanosti i dugotrajnosti svih podsustava letjelice koji su neophodni za nastavak programa "Shenzhou", nova lansiranja, prve šetnje kineskih astronauta ("Shenzhou VII"), spajanja dva pilotirana broda u orbiti ("Shenzhou VII i IX"), izmjenu posada iz jednog broda u drugi a vjerojatna namjena ovih orbitalnih modula je – formiranje prve, minijaturne, kineske svemirske stanice, što bi se moglo dogoditi već za dvije do tri godine kada se simultano lansiraju "Shenzhou VIII i IX".

Nakon ove Kineske "orbitalne faze" uslijediti će robotičke misije ka Mjesecu, najprije istraživanja njegove površine iz Mjesečeve orbite, a zatim i slijetanja prvih lendera i rovera te uzimanje uzoraka sa površine našeg prirodnog satelita kao i njihovo dopremanje na Zemlju. Tada će uslijediti pilotirani let(ovi) oko Mjeseca te naposljetku i spuštanje Kineza na Mjesec negdje oko 2020.-2025. godine.

(25.09.2005.)

KINA – svemirski program "top" prioritet (24.01.2005.)

KINEZI PONOVO U SVEMIR! (29.09.2005.)

KINA OBJAVILA IMENA TAIKONAUTA U MISIJI SHENZHOU VI (29.09.2005.)

TRIJUMFALNI POVRATAK KINESKIH ASTRONAUTA