Astronautika

26.09.2008.

Kliknite na ilustraciju
Lansiranje Shenzhou 7
Astronauti neposredno prije lansiranja

Jučer (25.09.) u 15:10 sati po našem vremenu s raketodroma Jiuguan smještenom u provinciju Gansu na sjeverozapadu kine, uspješno je raketom "Dugi Marš II F"lansiran svemirski brod Shenzhou 7 s troje astronauta.

Treća je to po redu Kineska misija u svemir pilotiranim brodovima klase Shenzhou, redizajniranom i povećanom inačicom Ruskih Sojuza. Zapovjednik misije je Zhai Zhigang, a članovi posade se Liu Boming i Jing Haipeng, svi redom vojni piloti i članovi Kineskog astronautskog odreda. Zanimljivo sva trojica imaju po 42 godine, oženjeni su, imaju po jedno dijete i naravno članovi su Kineske komunističke partije – idealni svemirski emisari.
Kineski predsjednik Hu Jintao susreo se nakratko s astronautima prije njihova odlaska u svemirski brod i ukazao im na veliku odgovornost i čas koju im je dao Kineski narod u ovoj velikoj misiji.

Svega desetk minuta nakon lansiranja Shenzhou 7 dostigao je planiranu visinu od 350 km iznad Zemlje. Iako su članovi posade izvjestili kontrolu leta o čudnim zvukovima unutar kapsule tijekom leta, mnogobrojni senzori nisu registrirali nikakve anomalije i let zasad teče po planu. U 22:05, jučer navečer, izvršena je korekcija putanje i letjelica se sada nalazi na planiranoj orbiti. Tijekom subote Zhai Zhigang će načiniti svemirsku šetnju izvan svemirskog broda i tom prlikom rukom lansirati maleni satelit (Tianlian-I) koji će osigurati tv prijenos toka tog dijela misije. Drugi astronaut, Liu Boming nalaziti će se u dehermetiziranom odjeljku no iz njega neće izlaziti osim u slučaju nepredviđenih okolnosti i potrebe da se pomogne Zhaiu. Jing Haipeng ostati će u hermetiziranoj kapsuli svemirskog broda i navoditi svoje kolege tijekom zahtjevne svemirske šetnje.

Na kraju trodnevne misije predviđeno je spuštanje u zabite predjele na sjeveru Kineske Mongolije.

Za 2010. godinu planira se simultano lansiranje Shenzhou 8 i 9 te njihovo spajanje u orbiti i prelazak posade iz jednog broda u drugi. Biti će to finalni test Kineske tehnologije prije formiranja male svemirske stanice u Zemljinoj orbiti a iza toga slijedi let oko Mjeseca da bi sve kuluminiralo spuštanjem kineskih astronauta na Mjesec negdje oko 2020. godine.

Kao zanimljivost spomenimo kako je Kineski svemirski brod Shenzhou-7 kao slabašnu sporoputujuću zvijezdicu moguće vidjeti na noćnom nebu čak i golim okom. Najbolja prilika iz naših krajeva je upravo večeras i to u vremenu od 19:55 do 20:00 sati. Kineski svemirski brod pojaviti će se nisko iznad zapadnog horizonta, da bi zatim sve više dobijao na visini, krećući se prema jugoistoku. Donosimo karte prolaska Shenzhou 7 iznad Istre i kartu njegove putanje među zvijezdama. Dodajmo k tome da će se svega nekoliko minuta ranije (19:48 – 19:54) na drugom dijelu neba (sjeverozapad) moći vidjeti i Međunarodna svemirska stanica.

Kliknite na ilustraciju