Astronautika

astronautika
EUROPA KUPUJE RUSKE SVEMIRSKE BRODOVE

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs
Novi Ruski svemirski brodovi klase "Kliper" sposobni su ne samo za let do svemirske stanice i natrag, već i za ekspedicije na Mjesec

Europska svemirska agencija (ESA) isplatiti će tijekom ovog mjeseca 60 milijuna dolara svojim ruskim partnerima koji će se utrošiti na početnu fazu izgradnje nove vrste pilotiranih svemirskih brodova klase "Kliper".

Novi će brodovi imati mogućnost istovremenog transporta šesteročlane posade (dva profesionalna astronauta te četiri člana posade, uključujući i svemirske turiste) u Zemljinu orbitu na razne servisne misije i do međunarodne svemirske stanice (ISS), ali, uz dodatak dopunskog raketnog bloka, i za put na Mjesec!

Prvi testni let "Klipera" sa posadom očekuje se tijekom 2011. godine, a početak operativne upotrebe – godinu dana kasnije.

"Kliper" će imati startnu masu od 13 tona i tri osnovna odjeljka, pilotirani, instrumentalni i prostor za boravak posade sa kuhinjom i toaletom a koji će ujedno služiti i kao modul za spajanje sa ISS.

kliper_presjek.jpg (171381 bytes)
kliper_presjek_velika - Presjek svemirskog broda Kliper

Lansiranje "Klipera" vršiti će se sa Ruskih kozmodroma modificiranim postojećim raketama "Zenit" i "Onega". Slijetanje će biti moguće na klasičnu aerodromsku pistu ili u slučaju nužde – tvrdo (sigurno!) slijetanje uz pomoć padobrana.

Dizajn "Klipera" rezultat je višegodišnjeg predanog rada aeronautičara na usvajanju prednosti i eliminiranju dosadašnjih nedostataka postojećih svemirskih brodova što je u konačnici rezultiralo letjelicom izbalansiranih performansi koja će u operativnoj upotrebi ostati zasigurno narednih dvadesetak pa i više godina, a njene varijante koristiti će se i pri ljudskim ekspedicijama na Mars.

Europljani su u sklopu prihvaćenog programa rada u narednom petogodišnjem razdoblju donesenog na sumitu članica ESA početkom ovog tjedna u Berlinu znanstvenicima dali "zeleno svjetlo" za projekt "Aurora", koji podrazumijeva slanje Europskih astronauta na Mjesec i Mars.

Pomalo podcjenjivački dosadašnji odnos Amerikanaca prema Europskim svemirskim nastojanjima, veliki problemi sa njihovim raketoplanima i preskupim svemirskim programima, uputili su ESAu na plodonosnu suradnju sa Ruskom svemirskom agencijom (RSA), naročito intenziviranu posljednjih nekoliko godina.

(10.12.2005.)