Orbite višestrukih zvezda

Binarni i višestruki zvezdani sistemi veoma su česti u našem svemiru. Skoro polovina svih zvezda pripada sistemima koji sadrže dve ili više komponenti. Ova web stranica prikazuje tipične orbite zvezda u binarnim, trostrukim i četvorostrukim zvezdanim sistemima. U ovim simulacijama prikazani su idealni zvezdani sistemi sa zvezdama jednakih masa. Realni višestruki zvezdani sistemi su uglavnom nepravilniji, sa zvezdama različitih masa na različitim rastojanjima

Binarni zvezdani sistemi

Sa leve strane je tipičan binarni zvezdani sistem. Dve zvezde kreću se eliptičnim orbitama oko zajedničkog centra mase. Sa desne strane je specijalan slučaj binarnog sistema gde se zvezde kreću pravilnim kružnim orbitama

a binary star system a binary star system
Binarni zvezdani sistem  Kružni binarni zvezdani sistem

Trostruki zvezdani sistemi

Sa leve strane je tipičan trostruki zvezdani sistem. Dve zvezde kruže jedna oko druge na maloj udaljenosti, a treća, mnogo udaljenija zvezda, kruži oko prve dve. Sa desne strane je vrlo neobičan tip trostrukog zvezdanog sistema. Tri zvezde kreću se po putanjama koje opisuju osmice. Kompjuterske simulacije pokazale su da ovakvi tipovi orbita mogu ostati stabilni milijardama godina. Do sada još nije pronađen trostruki sistem sa ovakvim orbitama (nekoliko astronoma pokušavalo je da pronađe bar jedan), ali je vrlo moguće da negde u našoj Galaksiji postoje zvezde koje se kreću ovakvim putanjama.

a triple star system a figure-of-eight star system
Trostruki zvezdani sistem Zvezdani sistem sa putanjama osmica

Četvorostruki zvezdani sistemi

Sa leve strane dat je jedan tip četvorostrukog zvezdanog sistema. Sastoji se od dva para binarnih zvezda koje kruže oko zajedničkog centra mase. Sa desne strane prikazan je drugi tip četvorostrukog zvezdanog sistema. Tu imamo dve vrlo bliske zvezda koje se brzo kreću jedna oko druge. Oko njih kruži treća zvezda kao u trostrukom zvezdanom sistemu. Oko ove tri zvezde kruži veoma udaljena četvrta zvezda.

a quadruple star system a quadruple star system