Astronomski magazin

M 31

<<M31.gif (25443 bytes) Andromeda

Ako krenete od Severnjace do alfe u Kasiopeji i zatim nastavite u istom pravcu jos trecnu puta videcete pri dobroj  vidljivosti jednu sicusnu bledu pegu. Ta mala pega koju jedva nazirete i koju mozete prekriti vrhom olovke je zapravo ogromana galaksija sa 300 milijardi zvezda i ko zna koliko jos planeta, drugih tela i raznih svetova od kojih su neki mozda nastanjenih nekim inteligentim stanovnicima.

Ovaj nezni oblacak ima kataloski naziv M 31 ili NGC 224 po drugoj katalogizaciji, ali je poznatiji pod imenom Andromedina galaksija ili Velika Andromedina galaksija posto ih u Andromedi ima jos. Malo jacim dogledom mozete videti nejednak sjaj nekih njenih delova, ali u punom sjaju ova galaksija se pokazuje tek na fotografskoj ploci. Tada se vidi njena spiralna struktura i eliptican oblik. Ali ovaj oblik je privid jer je gledamo iskosa, pod uglom od 13 stepeni. Andromedina galaksija je po strukturi i obliku vrlo slicna nasoj galaksiji samo je znatno veca. Njen promer je oko 185 hiljada svetlosnih godina (Mlecni put 100). Nalazi se na oko 2,2 miliona svetlosnih godina daleko od nas i to znaci da je mi danas gledamo onakvu kakva je bila u doba kada je nas predak, homo erectus, otkrivao cari i blagodeti vatre. Ova galaksija je najdalji objekat koji covek moze da vidi golim okom.

Galaksije M 110, M 31 i M 32

Ali iako toliko daleko od nas Andromedina galaksija je zapravo vrlo blizu. Mi smo takoreci u istom dvoristu jer pripadamo istom galaktickom jatu koje zovemo Lokalno jato. Inace M 31 je prvi objekat za koji je ustanovljeno da se nalazi izvan nase galaksije.

Andromedina galaksija se rotira slicno planetarnom sistemu: centralni delovi brze, periferni sporije. Masa ove galaksije iznosi oko 300 milijardi Suncevih masa. Manjim teleskopom vidi se tek manji njen deo, a na fotografskoj ploci uocavaju se njene spirale koje se pruzaju do 3? sto je uporedivo sa sest prividnih precnika Meseca.

Svojom snaznom gravitacijom Andromedina galaksija drzi oko sebe nekoliko patuljastih galaksija od kojih na fotografijama padaju u oci M 32 i NGC 205. Jednog dana moze biti da cemo sa ovom galaksijom deliti ne samo dvoriste vec i stan, posto nam se ona priblizava (nekih 220 km u sekundi).

Sa nase geografske sirine Andromedina galaksija je uvek iznad horizonta.

Z.A.