Labud

Cirrus ili Cipkasta maglina u Labudu (NGC 6960, 92, 95)

Autor:                                                                                Aleksandar Ilicic   A. Ilicic                                                                              e-mile: acika@uns.ns.ac.yu

Pored zvezde 52 Cyg nalazi se jos jedna veoma poznata maglina u ovom sazvezdju. To je maglina Cirrus ili Cipkasta maglina u Labudu. Cirrus je latinski naziv u znacenju kovrdza, uvojak. Zbog svoje prstenaste strukture ocito je da se radi o ostatcima supernove koja je eksplodirala pre nekih 1500 godina. Materijal ove nekadasnje zvezde sada se siri po svemiru na zadovoljstvo nas koji to mozemo pratiti. Da bi se videla skromnijom amaterskom opremom potrebni su ekstremno dobri uslovi ali na snimcima nacinjenim velikim teleskopima igleda fantasticno. Procena o daljini se iznosi na 2500 godina svetlosti.

Cirrus

Kompletna maglina zauzima prostor na  nebu od oko 3 uglovna stepena. Na ovom snimku su zabelezeni samo najsjajniji detalji. Dole desno je sjajna zvezda 52Cyg koja je idealna za orijentaciju.

NGC 6992

Najsvetliji, istocni deo magline Cirrus nosi zvanicno ime NGC 6992. Pri izuzetno dobrim uslovima moguce ga je locirati i sa obicnim dvogledom 50 mm.
      Detalj magline vidjen najmocnijim teleskopom na svetu (Hubble Space Telescope) zabelezen februara 1995.

Detalj

Jos jedan detalj magline koji je poslao Habl i koji razotktiva mehanizam nastanka sjaja magline. Talasni front odbacenog materjala je na svom putu naleteo na oblak medjuzvezdane materije. Ovaj sudar izaziva udarni talas unutar oblaka koji dovodi do visokih temperatura i zracenja u vidljivom delu spektra.

Sudar