Zvezde

zvezde
NOVA PROMENLJIVA IZ ISTRE

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Astronomskoj udruzi Vidulini (AUV) potvrđeno otkriće dosad nepoznate promijenjive zvijezde tipa Delta Scuti

Upravo smo pri Astronomskoj udruzi Vidulini, Kanfanar (Centralna Istra) primili obavijest od vodeće svjetske asocijacije za opažanje promjenjivih zvijezda AAVSO (American Association of Variable Star Observers) kojime nam priznaju otkriće, dosad nepoznate, promijenjive zvijezde VSX J175159.5+373058 u zviježđu Hercules.

Ilustracija 1. Dokument AAVSO kojim se potvrđuje otkriće nove promjenjive zvijezde tipa Delta Scuti

Nova promijenjiva zvijezda VSX J175159.5+373058 snimljena je po prvi puta još 26. ožujka, no bilo je potrebno učiniti 340 pojedinačnih fotometrijskih mjerenja tijekom još dvije pogodne noći (02. i 25. lipnja) kako bi rezultati bili priznati. Riječ je o promjenjivoj zvijezdi tipa Delta Scuti. Riječ je o novoj pulsirajućoj promijenjivoj zvijezdi koja se u više ili manje pravilnim vremenskim intervalima "napuhuje i ispuhuje" pri čemu joj se mijenja sjaj.

Ilustracija 2. Grafikon promjene sjaja novootkrivene promjenjive zvijezde

Amplituda novootkrivene promijenive zvijezde je svega 0.06 stotinki magnitude (mjerne jedinice za sjaj zvijezda). Otkriće je sada službeno prihvaćeno a zvijezde je dobila oznaku VSX J175159.5+373058 (GSC 03089-00825 ; UCAC2 45017439), kraj koje stoji; Otkrivač GREGOR SRDOČ. CROATIA. Ovo je drugo po redu otkriće promjenjive zvijezde iz redova AUV.

Ilustracija 3. Položaj novootkrivene promjenive zvijezde

Veliki posao savladavanja problematike "lova" na nepoznate promjenjive zvijezde i ekstrasolarne planete napravljen je upotrebom 25-cm Newton teleskopa Astronomske udruge Vidulini, poznatijeg pod nazivom "ROBOT". Ovo je otkriće je učinjeno upotrebom snažnijeg, 40-cm teleskopa "Meade" u vlasništvu Riječke zvjezdarnice.
Radi se o još jednom uspjehu neprofesionalne astronomije u Hrvatskoj, pored prvih snimljenih ekstrasolarnih planeta, i ovo, drugo po redu, otkriće nove promijenjive zvijezde pokazuje kako je nužno ulagati u znanje. Rezultati s vremenom dolaze.
Nažalost moramo istaknuti kako se radi o zalaganju grupe ljudi pri Astronomskoj udruzi Vidulini koji zapravo i nemaju konkretnu financijsku podršku (izuzev općine Kanfanar i ZTK – Pula) usprkos svjetski priznatim rezultatima.
Mnogobrojni projekti i programi koji su razrađeni pri AUV nalaze se "na ledu zbog nedostatka novca". Za ilustraciju troškovnik robotičke zvjezdarnice, projekti kodiranih oznaka "2009" i "2010", kojima bi pri AUV zasigurno postali jedna od markantnih zvjezdarnica u svijetu iznosi manje od jednovečernjeg honorara raznoraznih "estradnih zvijezda" za proslavu Nove godine!
Nažalost sve dok novine svoju nakaladu podižu tračevima tko je s kim i kako na plaži naše će se društvo nalaziti u rangu s najzaostalijim državama svijeta. O proklamiranom "društvu znanja" dovoljno govori i medijska zastupljenost vrsnih i zanimljivih znanstvenih tekstova na njihovim prostorima.

Ilustracija 4. Gregor Srdoč pored teleskopa Meade 16" kojime je učinjeno otkriće

AUV ekipa i nadalje marljivo nastavlja rad na ovim područjima, "ledena santa otkrića" je načeta a novi uspjesi i otkrića zasigurno nas očekuju u narednom vremenu.

(02.07.2008.)